مهمترین عوامل ایجاد سردرد چیست

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت مهمترین عوامل ایجاد سردرد چیست

برخی از افراد در دوره خاصی از زندگی خود سردرد شدید را تجربه می‌کنند و برخی دیگر دچار سردردهای گاه و بی‌گاه می‌شوند. هر کسی ممکن است دچار سردرد شود و هیچ تفاوتی ندارد که چه سنی، چه نژادی یا چه جنسیتی داشته باشید. تشخیص این که علت سردرد چیست همیشه راحت نیست. با این حال با توجه به زندگی روزمره ما چند علت عمده برای انواع سردرد از جمله سردرد خوشه‌ای، سردرد سینوسی (سینوزیت)، سردرد میگرنی و سردرد تنشی توسط متخصصین مشخص شده است. شایع ترین سردردها ناشی از خستگی کاری و روان است که معمولا شقیقه ها را درگیر و ضربان قلب را تشدید می کند. سردرد یکی از شایع ترین مشکلات روزمره بشر است به گونه ای که در بسیاری از مواقع افراد را مجبور می کند تا در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

در اینجا به بیان برخی از رایجترین و مهمترین دلایل ایجاد سردرد خواهیم پرداخت :

كم‌خوني : قرايي مقدم ابتدا از كم‌خوني و ارتباط آن با سردرد مي‌گويد. به گفته او كم‌خوني يكي از علائم شايع سردرد به ويژه در زنان و نوجوانان است. سردردي كه به دليل كم‌خوني باشد در صورتي كه تشخيص داده شود با درمان دارويي بهبود مي‌يابد. كم‌خوني فقر‌آهن، با تجويز قرص‌هاي آهن و فوليك اسيد، برطرف خواهد شد.

عیوب انکساری چشم : عیوب انکساری چشم سبب پیدایش سردردهای مکرر در ناحیه پیشانی به خصوص هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون می‌شود. سردرد ناشی از بیماری سینوس نیز نوع دیگری است که اغلب در ناحیه پیشانی متمرکز می‌شود. این دردها با حرکت سر و دراز کشیدن تشدید می‌شود و پس از بیدار شدن از خواب به حداکثر شدت خود می‌رسد. این سردردها با درمان التهاب با عفونت سینوس‌ها مرتفع می‌شوند.

سردرد دندانی : سر درد دندانی از انواع سر درد رایج است که اکثر آدم ها آن را تجربه می کنند. برخی از اختلالات دندانی هستند که می‌تواند باعث بروز سر درد و یا درد صورت شوند، مانند دندان قروچه و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی. دندان قروچه به معنای ساییدن دندان‌ها هنگام شب است، در حالی که TMJ روی مفاصل واقع شده درست در مقابل گوش‌تان، که فک را به جمجمه متصل می‌کند، تاثیر می‌گذارد. TMJ ممکن است در اثر نامناسب قرار گرفتن فک، استرس، حالت نامناسب بدن (مثل تمام روز نشستن پشت کامپیوتر) یا آرتریت، که غضروفها، عضلات یا رباط‌ها را در فک تحت تاثیر قرار می‌دهد، ایجاد می‌شود. دندانپزشک شما می‌تواند در تشخیص این نوع سر درد کمک‌تان کند.

داشتن اضافه وزن : اضافه وزن احتمال سردرد مزمن را برای شما افزایش می‌دهد و اگر این اضافه وزن در قسمت میانی بدن شما باشد این احتمال ۲ برابر می‌شود. خانم‌هایی که در قسمت شکم چربی اضافه دارند تا ۳۰ درصد بیشتر از خانم‌هایی که شکم تخت و لاغری دارند دچار میگرن می‌شوند. بر اساس تحقیقات دانشگاه پزشکی درکسل (Drexel)، قسمتی از مغز شما که میزان میل شما به خوردن و نحوه عملکرد سلول‌های چربی را کنترل می‌کند، هنگام وقوع سردردهای حاد هم فعال می‌شود. دلیل این موضوع هنوز کاملا مشخص نیست.

میگرن : میگرن، سردرد شدید و گذرایی است که گاه در یک قسمت سر پدید می آید. میگرن در زبان یونانی به معنای “نیمه سر” است. معمولا سردرد میگرنی با یک دوره مقدماتی آغاز می شود که طی آن شخص به طرز غیرعادی احساس خستگی و کسالت می‌کند. سپس حالت تهوع ، استفراغ، اختلالات بینایی و اغلب بیزاری از نور (ترس از نور) به وجود می آید. دردی که با میگرن همراه است ربطی به گشاد شدن رگ ها ندارد. در حقیقت، افراد مبتلا به میگرن نمی‌توانند به خوبی در برابر محرک های محیط از قبیل نور ، صدا و حتی علایم درد واکنش نشان دهند، در نتیجه میزان درد شدت می یابد.

کم خوابی : بداخلاقی، مشکل در حافظه و ناتوانی در تمرکز از واضح ترین عوامل کم خوابی است. اما آخرین تحقیقات نشان می دهد سردردها هم یکی از علایم شایع کم خوابی هستند. این نوع سردردها ممکن است بین یک ساعت تا یک روز طول بکشند. کم خوابی باعث کاهش ترشح یک ماده شیمیایی به نام سروتونین در مغز می شود که در تنظیم چرخه خواب در بدن نقش مهمی دارد. تحقیقات دیگر روی افراد مبتلا به میگرن هم نشان می دهد، اشخاصی که حدود شش ساعت در طول شب می خوابند، بیشتر به سردرد دچار می شوند و البته شدت این دردها هم در آنها بیشتر است.

موی سر دم اسبی : بستن موها به شکل دم اسبی معمولا بعد از چند ساعت باعث آشکار شدن علایم سردرد می شود. زمانی که موهای سر به سمت عقب کشیده شده و به شکل دم اسبی بسته می شوند، فشار زیادی در بافت های روی جمجمه وارد می شود که خود را به شکل درد نشان می دهند. بعضی دیگر از مدل های موی سر که باعث ایجاد فشار در موها و کف سر می شوند می توانند همین دردها را به وجود بیاورند.

منبع و ماخذ : nice-tn.com