مهمترین دلایلی که موجب درد زانو می شود کدامند

مهمترین دلایلی که موجب درد زانو می شود کدامند

زانودرد یکی از مشکلات شایعی است که اکثر افراد در سنین مختلف آن را تجربه می‌کنند. زانودرد علل مختلفی دارد ولی مهم‌ترین علت آن آسیب‌دیدگی زانو حین فعالیت‌های شدید و آرتروز زانو در سنین بالا است. زانو بزرگ‌ترین مفصل بدن است و با توجه فشار وزن و فشار ناشی از حرکات مداوم بیش از هر مفصل دیگری دچار آسیب‌دیدگی می‌شود. درد پشت زانو گاهی اوقات به تدریج و در طول زمان به وجود می آید و نشانه یک بیماری زمینه ای است و گاهی نیز ناگهانی و به دلیل مصدومیت رخ می دهد. درد زانو در همه گروه های سنی رایج است، ولی درد پشت زانو به دلیل فشار و استرس زیاد بر روی مفاصل زانو ایجاد می شود. پزشک متخصص برای تشخیص علت زانودرد و میزان آسیب ایجاد شده در کنار معاینه فیزیکی از روش های و تست های آزمایشگاهی و تصویر برداری استفاده می کند.

در اینجا به بیان برخی از مهمترین دلایل ایجاد زانو درد خواهیم پرداخت :

عفونت بورس‌ها : برخی از آسیب‌های زانو باعث التهاب در بورس‌های زانو می‌شوند. بورس‌ها کیسه‌های پر از مایع هستند که در خارج مفصل قرار دارند و از مفاصل مراقبت می‌کنند. لیگامنت ها و تاندون‌ها به‌آرامی روی این کیسه‌ها می‌لغزند و قدرت تحرک مفاصل به این حرکات وابسته است.

افزایش سن : افرادی هستند که در سنین کهنسالی هستند و بیشتر تخریب غضروف مفصل زانو در این افراد است که موجب درد می شود که منجر به آرتروز می گردد.خودتان را با فعالیت زیاد خسته نکنید، بلکه در اولین فرصت به استراحت بپردازید. گوش به زنگ باشید، زیرا بیشتر صدمات بدنی زمانی اتفاق می افتد که انسان خسته است.

آسیب دیدگی : ورزشکاران و افردای که مرتب باشگاه می روند، عموما دچار درد پشت زانو می شوند.MCL (رباط مچ دست)، ACl (رباط متقاطع قدامی) و PCL (رباط صلیبی خلفی) رایج ترین رباط هایی هستند که هنگام آسیب زانو آسیب می بینند ؛ بسته به شدت آسیب، درمان ممکن است شامل جراحی یا توانبخشی باشد. آسیب در قسمت داخلی زانو، اگرچه خارج از مفصل واقعی باشد ، رباط متقاطع مصنوعی یا MCL نام دارد. مسئولیت آن، ایجاد ثبات در مفصل است. این در بالای زانو (تیبیا) و پایین ران (ران) قرار دارد. انسداد MCL زمانی رخ می دهد که رباط بیش از حد کشیده شده یا پاره شود.

روماتیسم : روماتیسم معمولا تمام بدن را درگیر می کند. البته مفاصل از محل های عمده درگیری در روماتیسم است. مفصل زانو هم ممکن است درگیر شود. علامت عمده درگیری روماتیسمی زانو، درد و تورم آن است. در مراحل پیشرفته، مفصل زانو تغییر شکل می دهد. درمان روماتیسم زانو به صورت مصرف دارو و انجام نرمش هایی جهت افزایش دامنه حرکات زانو و تقویت عضلات اطراف مفصل است. در موارد شدید بیماری از تعویض مفصل برای درمان کمک گرفته می شود.

کندرومالاسی کشکک : افرادی که زیاد می‌دوند در بیشتر مواقع به کندرومالاسی کشکک مبتلا می‌شوند، چرا که در اثر زیاد دویدن ممکن است کشکک درست در جای خودش قرار نگیرد و آسیب دیدگی غضروف اتفاق بیفتد. در این مواقع با مراجعه به دکتر متخصص و بررسی میزان آسیب‌دیدگی، روش‌های مختلف غیر جراحی از جمله: استفاده از زانو بند طبی ، فیزوتراپی، داروهای مسکن تجویز می‌شود و در صورت حاد بودن درد، بیمار نیازمند جراحی است.

شکستگی و تروما : شکستگی و تروما نیز می‌تواند سبب آرتروز شود؛ چرا که به دلیل بد جوش خوردن مفصل و استخوان، این مشکل برای فرد ایجاد خواهد شد. همچنین بیماری‌های روماتیسمی اگر درمان آن خوب نباشد، می‌تواند منجر به آرتروز و در نهایت تعویض مفصل شود.

پارگی‌های غضروف زانو : یکی دیگر از صدماتی که ممکن است اتفاق بیفتد، پارگی غضروف زانو است. غضروف یک بافت نیمه‌سخت و درعین‌حال انعطاف‌پذیر است که انتهای استخوان‌های شما را می‌پوشاند. غضروف شامل دو منیسک در هر طرف مفصل است: منیسک میانی در داخل زانو و منیسک جانبی در بیرون زانو قرار دارد. شما احتمالا اصطلاح پارگی منیسک را شنیده‌اید. پارگی در غضرف زانو یک آسیب رایج است و معمولا به جراحی نیاز دارد.

منبع و ماخذ : nice-tn.com