کدام ورزش ها برای زانو درد مناسب است

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت کدام ورزش ها برای زانو درد مناسب است

زانو درد را مي‌توان به جرات شايع‌ترين درد مفصلي ناميد. در كشور ما بخصوص كمتر كسي است كه از ميانسالي گذشته باشد و زانودرد نداشته باشد. براي بسياري از كساني كه زانو درد دارند ورزش توصيه مي‌شود. اما چه ورزش‌هايي براي زانوهاي خراب مفيد است. داشتن اضافه وزن نقش زیادی در سلامت زانو دارد و در واقع با افزایش وزن ممکن است درد زانو شروع شود چون زانو ها باید وزن بیشتری حمل کنند. این بدان معنی است که اولین مرحله برای داشتن زانوی بدون درد، کاهش وزن است. درد زانو می‌تواند به‌خاطر شرایطی همچون بورسیت و آرتریت (ورم مفاصل) باشد. عوامل دیگری مثل پیچ‌خوردن، پارگی یا استفاده بیش‌ازحد نیز می‌تواند باعث زانودرد شود. از آنجا که دلایل متفاوتی برای درد زانو وجود دارد، بهتر است قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت کنید.

در اینجا به بیان برخی از ورزش ها و حرکاتی که برای زانودرد مفید باشد خواهیم پرداخت :

شناکردن : شنا‌کردن یکی از بهترین انتخاب‌ها برای زمانی است که زانودرد دارید. آب به شما اجازه می‌دهد تا شناور بمانید و به بقیه‌ی نقاط بدن فشار وارد نمی‌کند. همچنین به شما اجازه می‌دهد تا تمرین هوازی خوب داشته باشید و عضلات ناحیه‌ی زانو را نیز تقویت کنید. شما می‌توانید کرال پشت یا شنای آزاد را به‌عنوان حرکات اصلی انتخاب کنید.

بالا آوردن مستقیم پا : اگر زانوی‌تان در بهترین حالت خود قرار ندارد و یا زانو درد دارید، ورزش را با تمرینی ساده برای تقویت عضله‌ی چهارسر (یعنی عضلات موجود در جلوی ران) شروع کنید. انجام این حرکت هیچ فشاری به زانو وارد نمی‌کند یا فشار وارد شده به زانو بسیار کم است. بر روی زمین یا هر سطح صاف دیگری به پشت دراز بکشید. یکی از زانوها را خم کنید و کف پا را بر روی زمین قرار دهید. پای دیگر را صاف نگه دارید و آن را به اندازه‌ی ارتفاع زانوی دیگرتان، از زمین بلند کنید. این حرکت را در ۳ مجموعه‌ی ۱۰ تا ۱۵ تایی انجام دهید.

ایجاد فشار با طناب : ماهیچه ها برای ایجاد تعادل حیاتی هستند و این تمارین برای تقویت بدنی بدون درد عالی است.  روی زمین بنشینید پاهایتان را دراز کنید و طناب رابه صندلی یا تخت ببندید و سر دیگر طناب را به پا وبه عقب سر بخورید تا شدت را احساس کنید، پایتان را به عقب خم کنید و ۵ ثانیه نگه دارید و رها کنید. این کار را ۱۰ بار تکرار کنید.

فشار دادن بالش : این حرکت به قوی شدن عضلات داخل پا و حفاظت از زانو کمک می کند. به پشت دراز بکشید و هر دو زانو را خم کنید، یا روی یک صندلی بنشینید، یک بالشت بین دو زانو قرار دهید، دو  زانو را به هم فشار دهید، ۵ ثانیه در این حالت بمانید و سپس شل کنید، این حرکت را ۱۰ بار انجام دهید، استراحت کنید و ۱۰ بار دیگر هم انجام دهید.

بلند شدن روی پنجه پا : صاف بایستید و از یک صندلی، پشتی صندلی و یا ملیه برای حفظ تعادل‌تان استفاده کنید. سپس پاشنه‌های پای‌تان را به آرامی از روی زمین بلند کنید و روی انگشتان هر دو پا قرار بگیرید و سپس پایین بیاورید. این حرکت را در سه ست ۱۰ تا ۱۵ تایی انجام دهید. اگر برای‌تان سخت است به صورت نشسته روی صندلی این تمرین را انجام دهید.

کشش عضله چهار سر : کشش عضله چهار سر راه خوبی برای بهبود دامنه حرکت زانو است. فرد یک پای خود را از عقب خم می کند، و برای حفظ تعادل می تواند از یک میز یا دیوار استفاده کند. مچ پای خود را گرفته و آن را تا باسن می کشد. این تمرین را با پای دیگر تکرار می کند.

پیاده روی : حتی اگر مبتلا به زانو درد هستید پیاده روی یک ورزش برای زانو درد و یک شروع خوب برای درمان شماست. پیاده روی عضلات شما را قوی تر می کند، درد مفاصل را کاهش می دهد و وضعیت بدنی شما را بهبود می بخشد(در هنگام پیاده روی صاف راه بروید). همچنین به بهبود وضعیت قلبی شما و فشار خون نیز کمک می کند.

قبل از شروع هر برنامه ورزشی مخصوصا ورزش برای زانو درد اگر قبلا ورزش نکرده اید با پزشک تان مشورت کنید. کمی درد خفیف در عضلاتتان بعد از ورزش طبیعی است و با استفاده از یخ یا دوش آب گرم بهبود پیدا می کند و می توانید در این وضعیت ورزش کنید. اما درد مفاصل را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

منبع و ماخذ : nice-tn.com