کدام مواد غذایی برای بارداری مضر است

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت کدام مواد غذایی برای بارداری مضر است

تقریبا بیشتر خانم‌ها از بایدها و نبایدها دوران بارداری مطلع هستند ولی ممکن است هنوز هم تعدادی از خانواده‌ها دانش کافی در این زمینه نداشته باشند و خطاهای جبران‌ناپذیر از آنها سر بزند. شما در دوران بارداری‌تان به انرژی بیشتری‌ احتیاج دارید، بنابراین لازم است غذاهای مغذی مصرف کنید. ما در این‌جا غذاهای سالمی را به شما پیشنهاد می‌کنیم که شما و کودک در حال رشد‌تان به آن احتیاج دارید. مامان های باردار باید بدانند که چه بخورند و چه نخورند تا سلامت خودشان و جنین تهدید نشود. داشتن یک تغذیه ی مناسب و دانستن مواد غذایی بارداری اصل اولیه ی داشتن دوران بارداری و نوزاد سالم است.

در اینجا به بیان برخی از مواد غذایی مضر در بارداری خواهیم پرداخت :

کمتر قهوه بخورید : در دوران بارداری قید خوردن قهوه و نسکافه را بزنید. شما در این ماه ها تنها می توانید ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز مصرف کنید و اگر بیشتر از این میزان نوشیدنی کافئین دار در برنامه غذایی تان بگنجانید، نوزادی کم وزن را به دنیا می آورید یا باعث سقط جنین تان می شوید اما نوشیدنی های حاوی کافئین تنها در درازمدت بر سلامت جنین اثر نمی گذارند، متخصصان می گویند در همان لحظه ای که نوشیدنی به بدن شما وارد می شود، جنین تان احساس بی قراری می کند و در رحم شما آرامشش را از دست می دهد پس حتی اگر تصور می کنید میزان کافئین مصرفی تان نمی تواند باعث مرگ جنین شود، برای حفظ آرامش او قید قهوه و نسکافه را بزنید.

ماهی‌های دارای جیوه نخورید : مصرف ماهی در دوران بارداری نه تنها ممنوع نیست، بلکه توصیه نیز می‌شود. اما برخی از ماهی‌ها ممکن است میزان بالایی جیوه در بدن آنها باشد که مصرف آن در دوران بارداری می‌تواند بسیار خطرناک باشد. جیوه تأثیر نامناسب بر رشد مغزی و سیستم عصبی جنین می‌گذارد. معمولاً ماهی‌های بزرگ که در اقیانوس یا دریاها زندگی می‌کنند مانند کوسه‌ماهی یا ماهی تن مقدار بیشتری جیوه جذب می‌کنند. درحالی‌که ماهی‌های رودخانه و پرورشی به دلیل عمر کوتاهی که دارند، معمولاً جیوۀ بسیار کمی خواهند داشت.

پروتئین‌های حیوانی خام یا نیم‌پز و لبنیات غیرپاستوریزه مصرف نکنید : مصرف تخم‌مرغ، گوشت یا ماهی خام یا نیم‌پز و لبنیات پاستوریزه‌نشده می‌تواند شما را در معرض خطر عفونت سالمونلا، لیستریا یا سایر باکتری‌هایی قرار دهد که توسط مواد غذایی منتقل می‌شود. این باکتری‌ها می‌تواند برای سلامت شما و جنین خطرناک باشد. خطر عفونت لیستریایی در زنان باردار ۲۰ برابر بیشتر از سایر بزرگسالان سالم است. به جای نگرانی بهتر است تخم‌مرغ، گوشت و ماهی را به خوبی بپزید.

سبزیجات و میوه‌های آلوده : مصرف سبزیجات و میوه‌هایی که به ‌خوبی شسته و ضدعفونی نشده‌اند، ممکن است باعث مسمومیت زنان باردار شود. بهتر است سبزی و میوه را قبل از مصرف با دقت بشویید و از مصرف میوه و سبزیجاتی که از کیفیت شسته شدن آنها مطمئن نیستید پرهیز کنید. همچنین نگرانی ابتلا به توکسوپلاسموز در مورد میوه‌ها و سبزیجات نشسته نیز وجود دارد، پس حتماً قبل از استفاده، آنها را برای چند دقیقه در ظرفی حاوی سرکه و آب یا آب و نمک بگذارید و بعد آبکشی کنید. از خوردن میوه‌ها یا سبزیجات لک‌دار و له‌شده خودداری کنید، زیرا این باکتری می‌تواند در قسمت‌هایی از میوه که آسیب دیده است رشد کند.

مراقب رژیم گرفتن باشید : ممکن است خانمی دچار اضافه وزن، چاقی یا حتی کمبود وزن و سوءتغذیه باشد ولی برطرف کردن این مشکل ها هنگام بارداری کار اشتباهی است، بنابراین اگر چاق هستید یا اضافه وزن دارید یا از سوءتغذیه رنج می برید، قبل از باردار شدن به متخصص تغذیه مراجعه کنید و با درمان مناسب و وزن متعادل وارد این مرحله حساس شوید تا جنینتان دچار کم وزنی یا وزن زیاد نشود.

خوردن غذاهای مانده و فست فود صحیح نیست : در دوره بارداری خلق و خوی مادر باردار تغییر می کند و حتی به سمت افسردگی پیش می رود. در این حالت شاید پخت و پز و تهیه غذای مناسب برای بسیاری از خانم ها سخت باشد. به همین دلیل مصرف انواع فست فود یا غذاهای مانده یا فریزی افزایش می یابد. مصرف این قبیل غذاها در دوره بارداری به دلیل نمک زیاد، مواد نگهدارنده و کالری بالا مناسب نیست. بدن یک زن باردار به انواع غذاهای تازه و مقوی، انواع میوه ها و سبزی ها و به طور کلی تمام موادمغذی موجود در هرم غذایی نیاز دارد بنابراین سعی کنید با کمک گرفتن از اطرافیان به اندازه موردنیاز و نه بیشتر، غذاهای خوب و سالم تهیه کنید و بخورید.

گوشت نیم پز مصرف نکنید : شاید کباب و استیک آبدار را بیشتر دوست داشته باشید اما در دوران بارداری باید همه کباب ها و استیک ها را برشته و کاملا پخته نوش جان کنید. گوشت خام و نیم پز ممکن است حاوی توکسوپلاسما و انواع دیگر باکتری ها باشد. وقتی خارج از خانه شام می خورید، مطمئن شوید گوشت خوب حرارت دیده و کاملا پخته شده است. در خانه از دماسنج مخصوص آشپزی استفاده کنید و توجه داشته باشید که دمای گوشت هنگام پخت باید به ۷۵ درجه سانتی گراد برسد.

مراقب مصرف نوشابه‌های رژیمی باشید : نوشابه‌های رژیمی پر از کافئین نیستند اما شیرین کننده‌های غیر طبیعی دارند مثل ساکارین. این طعم دهنده‌ها باعث بروز برخی نارسایی‌ها در جنین می‌شوند البته اگر در مقادیر زیاد وارد بدن شوند. نوشابه‌ها در طعم‌های مختلف و متفاوت همگی کافئین دارند و باید در اندازه‌ای که مصرف می‌شوند بسیار دقت شود نوشیدن این نوشابه‌‌ها، ‌بدترین و مضرترین مواد غذایی نیستند و اگر خانم بارداری میل به نوشیدن آن را داشته باشد می‌تواند کنترل شده و متعادل گاهی نوشابه نیز بنوشد.

منبع و ماخذ : nice-tn.com