چگونه می توان از بروز سکته قلبی پیشگیری کرد

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت چگونه می توان از بروز سکته قلبی پیشگیری کرد

سکته های قلبی و مغزی بیش از هر دوران دیگری عزیزان‌مان را از ما می‌گیرند. متأسفانه سکته پیر و جوان، زن و مرد و گمنام و مشهور نمی‌شناسد و انتخاب‌هایش طیف وسیعی از افراد را در بر می‌گیرد. علی‌رغم پیشرفت علم و درمان‌های مختلف، هم‌چنان نرخ سکته رو به رشد است. این مسئله نگاه جدی و تغییری اساسی در سبک زندگی و عادات روزانه افراد را می‌طلبد. قلب اندامی ماهیچه ای، میان تهی و تقریباً مخروطی شکل است که در قفسه سینه بین دو شش و اندکی متمایل به طرف چپ قرار دارد. اندازه قلب هر کس به اندازه حجم مشت او است. قلب با تولید نیروی مکانیکی لازم، خون را در رگ ها به حرکت در می آورد و غذا و اکسیژن مورد نیاز سلول ها را تامین می کند. قلب عضوی استثنایی است که حتی بعد از جدا شدن از بدن تا وقتی به مقدار کافی اکسیژن دسترسی داشته باشد کار می کند. قلب باید به سختی کار کند تا بتواند خون را به سراسر بدن برساند. سکته قلبی یا انفارکتوس میوکارد عبارت است از صدمه به  قسمتی از عضله قلب ،که بعلت انسداد در رگهای کرونری (رگهای تغذیه کننده عضله قلب )و از بین رفتن جریان خون در آن قسمت اتفاق می افتد. پیشگیری از بیماری قلبی تا حد زیادی به سبک زندگیمان بستگی دارد. این به معنای آن است که از قدرت بالایی برای ایجاد تغییر در شرایط و تجربه یک زندگی سالم و طولانی برخوردار هستیم.  ثابت شده است که تغییرات سالم در سبک زندگی، به ویژه رژیم غذایی و ورزش، می تواند نتایج خوبی را در پی داشته باشد.

در اینجا به بیان برخی از بهترین روش های موثر در کاهش احتمال بروز سکته قلبی خواهیم پرداخت :

کنترل فشار خون بالا : یکی از دلایل ایست قلبی بسته شدن رگ‌های قلب است. کسی که فشار خونش بالا است، احتمال بیشتری دارد که ریتم قلبش از بین برود. فشان خون بالا به جز این که ممکن است رگ‌های خونی تان را ببندد، باعث ضخیم شدن عضلات قلبتان هم می‌شود. همه این‌ها می‌تواند قلب شما را از کار بیندازد.

رژیم غذایی صحیح : یک رژیم غذایی متعادل برای داشتن قلب و دستگاه گردش خون سالم ضروری است و اغلب شامل مقادیر زیادی از میوه‌ها و سبزیجات، غلات سبوس‌دار، گوشت لخم،‌ ماهی و مرغ می‌شود. همچنین باید در این رژیم غذایی میزان مصرف قند و نمک  محدود شود.

بررسی عکس‌العمل‌های تنفسی در شب : اگر خروپف می‌کنید و سایر اعضای خانواده از این وضعیت شاکی هستند، حتما به پزشکی متخصص مراجعه کنید. شاید خُرخُرهای شما ریشه در آپنه یا توقف تنفس شبانگاهی داشته باشد. آپنه به معنی قطع تنفس به دلایل گوناگون است. در هنگام وقوع آن عضلات تنفسی بی‌حرکت می‌شوند. آپنه می‌تواند موجب فشار خون بالا و سایر مشکلات پزشکی بشود و خطر سکته قلبی و مغزی را بالا ببرد.

کاهش کلسترول : برای سال ها، جامعه پزشکی فکر می کرد که کاهش کلسترول بد (LDL) هدف درمانی اصلی برای کاهش خطر رویدادهای قلبی عروقی است. و قطعا بهبود شرایط کلسترول بد همچنان بسیار مهم است. اما اکنون اجماعی در حال رشد را شاهد هستیم که کلسترول غیر HDL را پیش بین بهتری برای خطر بیماری قلبی عروقی در نظر می گیرد زیرا کلسترول غیر HDL نه تنها شامل کلسترول بد می شود، بلکه دیگر ذرات بد که در تشکیل پلاک های کلسترولی در دیواره شریان ها نقش دارند را نیز در بر می گیرد.

ترک سیگار : افرادی که زیاد و یا به طور منظم سیگار می کشند خطر بسیار بالاتری برای حمله قلبی، در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نکشیده و یا کسانی که ترک کرده اند،دارند. سیگار کشیدن به طور منظم به معنی مصرف سیگاربصورت روزانه میباشد.

خواب کافی : به همه افراد بزرگسال توصیه می شود که شش تا هشت ساعت شب ها بخوابند، زیرا کم خوابی طولانی مدت می تواند کشنده باشد. یک بررسی نشان داد مردان و زنانی که کمتر از شش ساعت در شب می خوابند، پنج برابر افرادی که هفت یا هشت ساعت می خوابند، دچار حملات قلبی می شوند.

تست‌های تشخیصی گرفتگی عروق زمانی ضرورت پیدا می‌کنند که فرد دارای علائمی مانند درد سینه، احساس خفگی و تنگی نفس باشد. البته این علائم ممکن است در حالت استراحت وجود نداشته باشند و حین فعالیت‌هایی مثل بالا رفتن از پله، دویدن و ورزش کردن ایجاد شوند. سلامت عروق قلب را می‌توان از راه‌های مختلفی مورد بررسی قرار داد؛ از جمله نوار قلب، اکوکاردیوگرافی، تست ورزش، اسکن هسته‌ای، سی‌تی آنژیوگرافی و آنژیوگرافی. نوار قلب؛ آریتمی‌ها، نامنظمی‌های قلب و آثار سکته را نشان می‌دهد اما نمی‌تواند گرفتگی رگ را مشخص کند. اکوی قلب نیز در نیمی‌ از موارد، آثار گرفتگی رگ را نشان نمی‌دهد، مگر اینکه فرد اخیرا یا قبلا سکته کرده باشد. البته اگر اکو همراه با استرس انجام شود، قدرت تشخیصی آن بالا می‌رود. این نوع اکو را می‌توان با تزریق داروی افزایش‌دهنده فشار خون و ضربان قلب یا با دویدن روی تردمیل انجام داد. اگر اکو مشکلی در فعالیت قلب نشان دهد، فرد باید بررسی‌های بعدی مثل آنژیوگرافی را انجام دهد.

منبع و ماخذ : nice-tn.com