چه عواملی در رشد قد کودکان موثر هستند

چه عواملی در رشد قد کودکان موثر هستند

یکی از نگرانی های بیشتر والدین این است که کودکشان رشد مطلوبی داشته باشد. برای همین بسیاری از آنها سعی می کنند با فرستادن او به کلاس های ورزشی ای مانند بسکتبال و والیبال، او را به یک فرد قدبلند تبدیل کنند. قدبلند شدن بچه ها در این زمانه دغدغه خیلی از والدین است. همواره یکی از نگرانی های اصلی والدین است به همین دلیل لزوم شناخت عوامل افزایش قد در کودک و مواد مفید برای تامین نیازهای بدن برای ترشح غدد رشد بسیار مهم است. با خوردن ماهی، قارچ و یا استفاده از نور کافی خورشید می‌توانید این ویتامین را در اختیار ارگان‌های بدن‌تان قرار دهید. ویتامین D در سلامت عضلات و کمک به رشد استخوان‌ها در کودکان بسیار مفید بوده و کمبود آن باعث ایجاد خلل در رشد استخوانی و همچنین افزایش وزن می‌شود.

در اینجا به بیان برخی از عوامل و روش های موثر در افزایش قد کودکان خواهیم پرداخت :

کلسیم : هرچه لبنیات نمک کمتری داشته باشد، جذب کلسیم آن بالاتر است. دوغ سدیم بالایی دارد و در جذب کلسیم تداخل ایجاد می‌کند. لبنیات باید بدون نمک و کم‌چرب باشد. غیر از لبنیات، خانواده کلم در سبزیجات به‌ویژه کلم بروکلی و مغز بادام هم کلسیم خوبی دارند. برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن، باید حداقل ۳-۲ لیوان شیر در طول روز مصرف شود و اگر فردی به آن حساسیت دارد باید از شیر بدون لاکتوز یا شیر سویا استفاده کند. البته کلسیم شیر سویا کمتر از شیر دام است و باید انواع غنی‌شده آن را تهیه کرد.

ورزش : به طور کلی ورزش در این مورد بسیار موثر است چون محرک هورمون رشد است. وقتی کودک ۲۰ دقیقه می دود، هورمون رشد بیشتر ترشح می شود اما اگر بیشتر از ۱ ساعت ورزش کند، نه تنها خوب و موثر نیست، بلکه هیچ کمکی هم در افزایش قدش نخواهدداشت. بنابراین ایده آل ترین زمان ورزش او ۲۰ تا  ۳۰ دقیقه است. یادتان باشد ورزش های رقابتی در زمان رشد برای کودکان خوب نیستند.

گوشت و ماهی : می دانیم که در دوران کودکی گوشت بین دندان ها گیر کرده و کلافه کننده است. اما نباید مصرف گوشت را کنار بگذارید. چون حاوی پروتئین است و این مواد مغذی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد انرژی روزانه را تأمین می کنند. اما اگر به هر دلیلی میلی به مصرف گوشت قرمز ندارید بهتر است مصرف شیر، تخم مرغ و ماهی را افزایش دهید. این مواد غذایی حاوی پروتئین هستند و برای تقویت سیستم ایمنی بدن، کنترل هورمون ها، ساخت سلول های تشکیل دهنده ی عضلات و پوست شما کمک می کنند. پروتئین های گیاهی مانند عدس، نخود و لوبیا  نیز تأثیر زیادی در افزایش جذب پروتئین دارند.

سبک زندگی چند سال اول : معمولا سبک زندگی در ۴سال اول عمر و همچنین در دوران بلوغ بسیار مهم است و رشد کودک و نوجوان در این دوران سریع تر انجام می شود. رشد بعد از دوران بلوغ کمتر یا متوقف می شود و نوجوان دیگر به یک شخص بزرگسال تبدیل خواهدشد.

رابطه ژنتیک و افزایش قد :  قد شما یک صفت پلی ژنتیک است. ژن های متعددی روی بلندی قد تاثیر می گذارند. البته این به این معنا نیست که داشتن دو پدر مادر کوتاه قد شما را ملزم به کوتاه ماندن می کند و همچنین داشتن یک پدر مادر بلند قد تنها فاکتور های بلند قد شدن شما نخواهد بود. قد شما تا زمانی که به اواسط دهه ی بیست سالگی عمر خود برسید می تواند بلند تر شود البته به شرط آنکه هنوز صفحات رشدتان باز باشند.

هورمون تیروئید : هورمون تیروئید تاثیرات خود بر رشد را از دوران جنینی شروع کرده و تا (۳) سالگی ادامه میدهد به دلیل این که این هورمون نمی تواند از جفت عبور کند، اگر در مراحل جنینی اختلالی در تولید این هورمون به وجود آید نوزاد از بدو تولد دچار کم کاری تیروئیدی و در نتیجه عقب ماندگی رشد جسمی و مغزی خواهد شد.امروزه یکی از آزمایش های مهم بدو تولد اندازه گیری هورمون تیروئید است.

جنسیت کودک : یکی از عواملی که نمیتوان آن را در تخمین قد کودک در نظر نگرفت جنسیت اوست .به همین دلیل است که میتوان تفاوت قدی بین دختران و پسران بالغ را نیز مشاهده کرد .قد یک کودک در آینده به طور میانگین ،چیزی بین قد مادر و پدر میباشد .به عنوان مثال ممکن است اگر مرد قد بلند و زنی کوتاه قد دارای فرزندی شوند کودک آنها به بلند قدی پد و یا کوتاه قدی مادر و یا میانگین قد این دو نفر باشد .در صورتی که قصد تخمین قد کودکی را دارید باید علاوه بر پدر و مادر به پدربزرگ و مادربزرگ هر دوطرف پدری و مادری نیز توجه کنید .البته باید گفت همیشه چنین نیست که دختران از پسران کوتاه تر باشند ،حتما شما هم دخترهایی را دیده اید که از برادر خود بلندقد تر هستند اما به طور کلی میتوان گفت الگوی رشد قدی کودکان به جنسیت نیز وابسته است.

منبع و ماخذ : nice-tn.com