چه عواملی باعث عفونت مثانه می شود

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت چه عواملی باعث عفونت مثانه می شود

مثانه یک مخزن عضلانی است که ادرار را نگه می دارد.عفونت ممکن است از مثانه به کلیه ها گسترش یابد. در زنان عفونت مثانه زیاد است چون مجرای خروجی مثانه آنها کوچکتر است. این است که بسیار نزدیک به مقعد نیز هست. باکتری می تواند از مقعد به مجرای ادرار حرکت  کند. محیط دستگاه ادراری باید استریل و فاقد باکتری باشد و وقتی باکتری وارد این محیط می‌شود علائمی در بدن فرد بیمار به وجود می‌آورد که ممکن است ابتدا مشکل چندانی پدید نیاورند، ولی با ازدیاد عامل بیماریزا بتدریج زندگی بیمار دچار اختلال می‌شود و بیمار از حضور در جمع و فعالیت روزانه خود باز خواهد ماند. عفونت ادراری بیماری است که سن و سال نمی شناسد. عفونت ادراری در نوزادان، کودکان، زنان و مردان بروز می کند. با دانستن علت های عفونی شدن دستگاه ادراری می توان هم  از آن پیشگیری کرد و هم درمان عفونت ادراری را سرعت بخشید.

با برخی از علل و علائم عفونت ادراری بیشتر آشنا شویم :

تنگی و انسداد دستگاه ادراری : در بیماری­ های اختلالاتی که بصورت مادرزادی در دستگاه ادراری رخ می ­دهد یعنی وقتی بچه به دنیا می آید، بیماری و نقص در بدنش وجود دارد که در این مورد می ­توانیم به تنگی­ های مسیر دستگاه ادراری اشاره کنیم. معمولا مسیر دستگاه ادرار که ادرار را جریان می­ دهد، از کلیه به سمت مثانه و به سمت بیرون مسیری است که باز است و تنگ نیست؛ انسداد ندارد اما اگر تنگی رخ دهد، مثل تنگی­ هایی که در محل اتصال لنگچه کلیه به حالب رخ می ­دهد که یک نوع تنگی مادرزادی است می ­تواند باعث انسداد و عدم تخلیه ادرار و عدم حرکت  ادرار از سمت کلیه به سمت حالب ­ها شود و خودش پیش زمینه عفونت ادراری را فراهم نماید.

التهاب مثانه : التهاب مثانه در خانم ها یک بیماری نسبتا شایعی در سن ۳۰ تا ۴۰ سالگی است که در آن سوزش و تکرر ادرار شدید به همراه درد در مثانه اتفاق می افتند. این بیماری ممکن است سالها گریبان گیر خانمها شده و در زندگی روزمره آنها مشکل ایجاد کند. درد مثانه می تواند علائم هرچیزی از یک عفونت جزئی تا یک بیماری جدی مانند سرطان باشد. خبر خوب این است که سرطان مثانه نادر است و درد مثانه معمولا جدی نیست. اما این بدان معنا نیست که باید آن را نادیده گرفت، هنگامی که در ناحیه لگن یا پایین شکم درد دارید ممکن است مشکل از مثانه باشد.

سنگ های دستگاه ادراری :  در بعضی از بیماری­ ها، عفونت، بیماری را ایجاد می­ کند و گاهی بیماری، عفونت را. برخی از بیماری­ ها در دستگاه ادراری مثل وجود سنگ­ های دستگاه ادراری به علت انسدادی که ایجاد می­ کنند می­ توانند موجب اختلال و عفونت دستگاه ادراری بشوند. ما در سنگ­ های دستگاه ادراری این را مشاهده می کنیم، سنگ­ هایی وجود دارند موسوم به سنگ ­های عفونی، می توان گفت عفونت زمینه ایجاد آن بوده است که این سنگ به وجود آمده است و  می­ توان گفت وقتی سنگ وجود دارد عفونت بر آن غالب شده است.

عفونت دستگاه ادراری عموما زمانی رخ می دهد که باکتری ها از طریق مجاری ادراری وارد دستگاه ادراری شده و شروع به رشد و حرکت به سمت مثانه می نماید. هرچند که دستگاه ادراری طوری طراحی شده که بتواند این مهاجم های میکروسکوپی را بیرون نگه دارد، اما گاهی اوقات این دفاع جوابگو نمی باشد. زمانیکه این اتفاق باکتری ها وارد شوند، قادر به رشد و آلوده کردن دستگاه ادراری می بشند. عفونت های ادراری عموما در زنان رخ داده و پیشابراه و مثانه را تحت تاثیر قرار می دهند.

علت بسیاری از عفونت های ادراری تجمع باکتری هایی در اطراف مجاری ادراری و سپس صعود آنها به داخل بقیه ی اعضای دستگاه ادراریست. عوامل متعددی می توانند احتمال بروز این فرایند را بیشتر کنند، از جمله: انسداد، شرایط نورولوژیکی، بیماری های ساختاری مثانه، غیر طبیعی بودن مسیر ادرار، جسم خارجی، بیماری های زمینه ای.

تشخیص عفونت مثانه : با آزمایش ادرار، جمع‌آوری دقیق ادرار برای کشت باکتری، سیستوسکوپی (معاینه مثانه با لوله مخصوص که در سر آن منبع نور و دوربین نصب شده است) و سونوگرافی. هیچگاه احساس دفع ادرار را نادیده نگیرید و سعی کنید هر بار مثانه را کاملاً خالی کنید، زیرا نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی یکی از علل مهم بروز عفونت ادراری است.

منبع و ماخذ : nice-tn.com