چه عواملی باعث افسردگی می شود

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت چه عواملی باعث افسردگی می شود

افسردگی یک نوع اختلالات خلقی است که هر فردی میتواند در طول زندگی آن را تجربه کرده باشد که کاملا طبیعی است و میتوان با مدیریت خوب با آن کنار امد و به سادگی از این بحران عبور کرد اما بعضی موارد هستند که میتوانند تشدید کننده افسردگی باشند که بهتر است درباره انها بیشتر بدانید تا با کنترل خوب از این مرحله به سلامتی عبور کنید. افسردگی می‌تواند ازجمله عوارض‌جانبی بسیاری از داروها باشد.افسردگی محرک‌های معروف زیادی دارد: ضربه‌روحی، مشکلات مالی، سوگ از دست دادن عزیزان و بیماری نمونه‌هایی از این عوامل هستند. اما اگر افسرده هستید و هیچکدام از اینها درمورد شما صدق نمی‌کند، تعیین یک دلیل خاص برای افسردگیتان کمی دشوار است. درواقع، ممکن است افسردگی شما یک دلیل خاص و مشخص نداشته باشد. .

در اینجا به بیان برخی از عوامل مهم افسردگی خواهیم پرداخت :

ژنتیک : سابقه‌ی خانوادگی در افسردگی، امکان ابتلا به آن را افزایش می‌دهد. معمولا وقتی تعدادی از اعضای یک خانواده‌ به این مشکل دچار می‌شوند این مشکل شبیه یک بیماری ژنتیکی در خانواده تکرار می‌شود. کشف عوامل افسردگی بسیار پیچیده است و تنها یک ژن مشخص موجب شکل‌گیری آن نمی‌شود. افسردگی مانند سایر اختلالات روانی بسیار پیچیده است و کشف و بررسی عوامل آن اصلا ساده نیست؛ درست بر خلاف بیماری‌های غیر‌روحی‌ مثل هانتینگتون یا تصلب بافت‌ها که جنبه‌ی ژنتیکی بارزی دارند و توضیح علمی آنها بسیار ساده‌تر است.

مصرف دخانیات : خیلی وقت است که کشیدن سیگار و سایر دخانیات یکی از عوامل افسردگی معرفی شده است اما داستان این هم مثل داستان اول مرغ بوده یا تخم‌مرغ است: افرادی که در معرض افسردگی قرار دارند بیشتر به کشیدن سیگار روی می‌آورند. اما گفته می‌شود که نیکوتین بر فعالیت انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز اثر می‌گذارد و موجب بالا بردن سطح دوپامین و سروتونین (که مکانیزم عمل داروهای ضدافسردگی نیز هست) می‌شود. این می‌تواند ذات اعتیادآور دارو و تغییرات خلق‌وخو که با آن همراه است و همچنین اینکه چرا افسردگی با ترک سیگار همراه است را توضیح دهد. خودداری از کشیدن سیگار و ترک آن می‌تواند به متوازن کردن موادشیمیایی مغز شما کمک کند.

استرس : حالت تحریک و کج خلقی بدن و ذهن را متحمل سختی و رخوت می کند .مقدار بالای استرس،میزان هورمون کورتیزول را بالا می برد. کورتیزول آدم را در حالت آماده باش اضطراری قرار می دهد. بهتراست برای کم کردن استرس مقداری از وظایف را به دیگران محول کنید، کارهایتان را به فعالیتهای کوچکتر تقسیم کنید. نه گفتن را بیاموزید.

عوارض داروهای شیمیایی :  عوارض جانبی بسیار از داروهای شیمیایی می تواند افسردگی باشد مانند کورتیزون مخصوصاً زمانی که فرد دوز مصرفی را کاهش دهد. قرص های ضد بارداری، والیوم، قرص های کاهش دهنده فشار خون و بسیاری از داروهای دیگر نیز اثر افسرده کننده بر روی انسان دارند. قبل از مصرف هر دارویی می بایست ابتدا فهرست عوارض جانبی آن را مطالعه نمایید و اگر افسردگی جزو آنهاست از پزشک خود بخواهید دارویی دیگر جایگزین آن کند و اگر مجبور به استفاده از آن هستید دوز مصرفی را به حداقل برسانید.

مشکلات شخصی : مشکلاتی نظیر انزوای اجتماعی که خود ناشی از سایر بیماری‌های روحی است، از عوامل افسردگی به شمار می‌رود. مثلا دورافتادگی و جدایی از خانواده یا گروه‌های اجتماعی و دوستی که به آنها وابستگی عاطفی وجود دارد، نیز از عوامل افسردگی محسوب می‌شوند.

داشتن گزینه‌های انتخابی زیاد : داشتن گزینه‌های زیاد برای انتخاب کار را سخت می‌کند. البته این برای آن دسته از افراد که در خرید معمولاً اولین چیزی که نظرشان را جلب می‌کند می‌خرند مشکل به شمار نمی‌رود. اما افرادی هستند که در صورت زیاد بودن گزینه‌های انتخاب، وقت بسیار زیادی را صرف بررسی چندباره هر گزینه می‌کنند تا بهترین را انتخاب کرده باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که این سبک برخورد موجب ایده آل‌گرایی و افسردگی می‌شود.

خوابیدن : ارتباط بین خواب و افسردگی یک عامل پیچیده ایی است. افراد افسرده متمایل به خوابهای منقطع هستند. افرادی که اختلال خواب دارند بویژهبیخوابی بیشتر مستعد نشانه های افسردگی هستند. خواب بسیار کوتاه وخواب بسیار زیاد افسردگی افراد را بدتر میکند. مطمئن بشوید که چرخه ی خواب شما قابل پیش بینی است. ثبات زمان خواب،کلید بالا بردن کیفیت و کمیت خواب شماست. در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید. اگر اهل چرت زدن در طول روز هستید،مطمئن شوید که به خواب شبانه ی شما خللی ایجاد نمیکند.

تروما : تجربه‌ی تروما یا ضربه‌ی روحی در سنین پایین می‌تواند منجر به تغییرات درازمدت در نوع واکنش مغز نسبت به ترس و استرس شود. به دلیل این تغییرات مغزی، احتمال بروز افسردگی در افرادی که سابقه‌ی ترومای دوران کودکی دارند، بیشتر است.

داشتن میزان توقع منطقی : یکی از علل ایجاد ناراحتی در افراد داشتن توقع زیادی و بی جا از دیگران است. وقتی این توقع بی پاسخ بماند، سبب آزردگی آنها می گردد. بعضی ها نیز در روابط اجتماعی حد تعادل را رعایت نمی کنند و از دید خود بیش از حد به طرف مقابل محبت می کنند که خود سبب افزایش میزان توقع آنها می گردد و به قول معروف: «لطف مکرر شود حق مسلم.» پس نکته مهم دیگر اینجاست که حد تعادل را در رفتارهای خود رعایت کنید. نه بیش از حد از دیگران توقع داشته باشید و نه بیش از اندازه به آنها محبت کنید. همه چیز در حد اعتدال زیباست.

منبع و ماخذ : nice-tn.com