نکات مهم در ورزش بدنسازی کدامند

نکات مهم در ورزش بدنسازی کدامند

داشتن عضلات حجیم و گاها خوش فرم یکی از عللی است که بسیاری از خانم‌ها و آقایان را روانه باشگاه بدنسازی می‌کند. رفتن به باشگاه و انجام ورزش بدنسازی می‌تواند شما را به هدف اصلی خود برسد. ولی باید بدانید، این‌طور نیست که فقط با وزنه زدن و انجام تمرینات بدنسازی به هدف خود برسید. بدنسازی یکی از ورزش‌های مهم و مفید است. این ورزش به طور کلی با ورزش‌هایی مانند فیتنس، پیلاتس و… متفاوت است. به همین دیل است که اول باید تعریف دقیقی از هر ورزشی داشته باشیم و سپس وارد آن شویم. به این نکته همیشه توجه داشته باشید که بدنسازی ورزشی نیست که مقدار وزنه‌ای که بلند می‌کند در آن اهمیت داشته باشد. هدف اصلی که استفاده از وزنه‌ای است که باعث ایجاد تغییرات در توده عضلات بدن باشد. اگر بخواهیم تعریف دقیقی از این ورزش به شما بدهیم، باید بگوییم که بدنسازی استفاده دقیق و هوشمندانه از انواع تمرین‌های استقامتی و سرعتی است. این تمرین‌‎ها با هدف کنترل و توسعه سیستم عضلاتی بدن انجام می‌شوند.

در اینجا به بیان برخی از نکات مهم در ورزش بدنسازی خواهیم پرداخت :

رژیم غذایی مناسب : داشتن یک رژیم غذایی مناسب از اصول اولیه بدنسازی است. شاید اغراق نکرده باشیم اگر بگوییم ۵۰ درصد این رشته ورزشی را تغذیه تشکیل می‌دهد. اگر لاغر هستید با رعایت نکات مهم به وزن دلخواه خواهید رسید و اگر چاق هستید با رژیم لاغری و ورزش در کنار هم حتما کاهش وزن را تجربه خواهید کرد.

نرمش کردن : اما بعد از اجرا موارد فوق حالا شما اماده تمرين کردن هستيد اولين قدم براي شروع تمرين نرمش کردن است که شما در قسمت نرمش و حرکات کششي ميباشد که باعث آمادگي عضلات قبل از تمرين ميباشد و همينطور از آسيب ديدگي ها جلوگيري ميکند.

انجام تمرینات با برنامه : شما برای ورزش کردن، اول از همه نیاز به برنامه تمرینی مخصوص خودتان دارید اما متأسفانه در باشگاهها افرادی که صلاحیت لازم را ندارند شروع به ارائه برنامه می‌کنند. باید توجه کنید که داشتن چند سال تجربه تمرین در باشگاه، به هیچ عنوان صلاحیت فرد را برای برنامه دادن به شما تأیید نمی‌کند. حتماً از مربی برنامه دریافت کنید که در کنار تجربه، تحصیلات آکادمیک نیز داشته باشد. در ثانی برنامه شخص دیگر برای شما مناسب نیست، شرایط بدنی، سنی، جنسیت و شاخص‌های بسیار دیگری در تنظیم برنامه مؤثر هستند. اگر برنامه شخصی از شخص مجرب دریافت نکردید، انتظار نتیجه مطلوب نیز نداشته باشید. از طرفی برخی مطالب منسوخ که در ذهن ما هنوز وجود دارند، دیگر مورد تایید نیستند و این نکات را فقط مربیان مجرب و به‌روز می‌دانند.

فرم صحیح : شما میبایست فرم صحیح تمام حرکات را رعایت کنید.چون شما هر هفته دارید بر مقدار وزنه تمرینی خود اضافه می‌کنید. فرم نادرست باعث بروز آسیب دیدگی خواهد شد و هنگامی که شما آسیب ببینید مسلما زمانی‌ را به دور از تمرینات خواهید بود و همین مساله باعث میشود که شما عضله‌ سازی کمتری را انجام دهید.

خواب کافی : شاید شنیده باشید که عضلات در زمان استراحت ساخته می‌شوند و نه تمرین، با تمرین شما آسیب‌های میکروسکوپی به عضلات وارد می‌کنید که در زمان استراحت قوی‌تر و بزرگتر از قبل بازسازی می‌شوند. برای تعدیل و جلوگیری از اختلال در پروسه ریکاوری باید الزاما ٨ ساعت خواب شبانه داشته باشید.

انجام حرکت های ترکیبی : بی دلیل نیست که برای افزایش سطح تناسب عمومی بدن، حرکاتی ترکیبی همچون ددلیفت و اسکوات با وزنه پیشنهاد می شود. اینها را به این دلیل حرکات ترکیبی می گویند که در طی هر تکرار آنها دستجات ماهیچه‌ای گوناگونی درگیر می‌شوند و این یعنی تقلای عضلانی بیشتر و سوختن کالری بیشتر در هر تکرار حرکت. این حرکات که نام دیگرشان تمرینات چند-مفصلی است، برای افزایش طیف جنبشی بدن و درگیر ساختن تقریباً همه‌ی بخش‌های آن پیشنهاد می‌شوند، و بخاطر گستره‌ی بی‌نظیر حرکتی‌شان به افزایش ماهیچه‌ی فراوان و یکدستی بدن می‌انجامند.

عدم فشار زیاد به عضلات : گر سعی بر این دارید که در طی هر تمرین، تا آخرین حد از بدنتان کار بکشید، بدانید که راه درستی نیست چون ممکن است به حس زدگی از ورزش دچار شوید. باید سعی کنید تا می توانید تمرینات خود را در حد متوسط اما صحیح انجام دهید. میتوانید در بعضی از روزها را پرکارتر و بعضی روزها را ملایم تر ورزش کنید تا بدنتان بتواند نیرویی تازه بیابد.

منبع و ماخذ : nice-tn.com