مهمترین عوامل ایجاد سرطان ریه چیست

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت مهمترین عوامل ایجاد سرطان ریه چیست

سرطان ریه نوعی سرطان است که از ریه‌ها آغاز می‌شود. ریه‌های شما دو عضو اسفنج‌ مانند در قفسه‌ی سینه هستند که هنگام دم، اکسیژن هوا را گرفته و هنگام بازدم، دی‌اکسید کربن آزاد می‌کنند. در ایالات متحده، سرطان ریه علت اصلی مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان در میان زنان و مردان است. سرطان ریه هر ساله باعث مرگ افراد بیشتری نسبت به مجموع مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان‌های روده‌ی بزرگ، پروستات، تخمدان و پستان می‌شود. افراد سیگاری بیشتر در خطر ابتلا به سرطان ریه هستند. اگرچه بالای ۹۰ درصد از موارد مربوط به سرطان ریه در بین افراد سیگاری رخ می دهد، ولی بالای ۲۰ درصد از آنهایی که هر ساله به خاطر سرطان ریه می میرند اصلا سیگاری نبوده یا حتی هرگز تنباکو مصرف نکرده اند.

برخی از عوامل ایجاد سرطان ریه عبارتند از :

آلودگی هوا : آلودگی ناشی از دود خودروها، نیروگاه های برق، اجاق گازهای سوخت چوبی و دیگر منابع حاوی ذرات ریز نیز می توانند باعث سرطان ریه در افراد شوند. معاهده های بین المللی در سال های اخیر کاهش آلودگی هوا را در پی داشته و بدین ترتیب شیوع سرطان ریه مرتبط با آلودگی هوا نیز کاهش چشمگیری یافته است اما این مشکل هنوز در کشورهایی مانند چین و کشورهای توسعه نیافته و تازه توسعه یافته هنوز حل نشده باقی مانده است.

قرار گرفتن در معرض آزبست و مواد سرطان‌زای دیگر: محیط کاری که در معرض آزبست و مواد سرطان‌زای شناخته شده- از قبیل آرسنیک، کروم، و نیکل- قرار داشته باشد خطر ابتلای شما به سرطان ریه را افزایش می‌دهد، به خصوص اگر سیگاری هم باشید.

آلودگی در درون خانه : حدود ۳ میلیارد نفر در سراسر جهان برای آشپزی و گرم کردن خانه هایشان از سوخت های جامد مانند چوب و زغال سنگ استفاده کرده یا روی شعله های روباز آشپزی می کنند. این سبک از غذا پختن همراه با سیستم تهویه نامناسب می تواند باعث آلودگی هوا در فضای داخلی خانه شود که در ابتلا به سرطان ریه موثر است. زنان و کودکان در برابر این نوع آلودگی آسب پذیرتر هستند زیرا معمولاً بیشتر از دیگران در معرض و نزدیکی اجاق گازها قرار دارند و نسبت به دیگران مدت زمان بیشتری را در داخل خانه به سر می برند. مناطقی در حهان که ساکنان آن فقیرنشین هستند بیشترین میزان آلودگی داخل خانه را به خود اختصاص داده اند.

قرار گرفتن در معرض گاز رادون (Radon) : گاز رادون از فروپاشی طبیعی اورانیوم در خاک، سنگ و آب تولید شده و در نهایت تبدیل به بخشی از هوایی می‌شود که تنفس می‌کنید. سطوح ناامن رادون می‌تواند در هر ساختمانی، از جمله خانه‌ها، انباشته شوند. لوازم (kit) تست رادون که قابل خریداری از فروشگاه‌های تجهیزات منزل می‌باشد، مشخص می‌کند آیا سطح رادون در محدوده‌ی امن قرار دارد یا نه. اگر سطوح ناامن کشف شد، درمان‌ آن در دسترس است.

سرفه‌های مزمن، تنگی نفسی که به‌مرور بدتر می‌شود، کاهش وزن، خستگی بیش‌ازحد، درد مزمن و مداوم در قفسه  سینه و یا در جای دیگری از بدن که احتمال از گسترش سرطان به استخوان‌ها ناشی می‌شود، از نشانه‌های بارز سرطان ریه ‌است همچنین به علت تومور اصلی در ریه و یا به علت تومورهای ثانویه درجاهای دیگری از بدن، علائم دیگری می‌توانند به وجود بیایند. یکی از علائم برجسته‌ سرطان ریه، سرفه خونی و یا هموپتیزی است. این علامت می‌تواند یکی از علائم هشدار زودهنگام باشد و به تشخیص سرطان ریه در مراحل ابتدایی که هنوز ممکن است قابل‌درمان باشد، کمک می‌کند. اگر سرفه خونی در هر شخصی مشاهده شود، به‌خصوص اگر شخص سیگاری و بالای ۴۰ سال سن داشته باشد، باید بلافاصله جهت مشاوره در مورد سرطان ریه به پزشک مراجعه کند.

منبع و ماخذ : nice-tn.com