مهمترین دلایل ایجاد تاری دید کدامند

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت مهمترین دلایل ایجاد تاری دید کدامند

داشتن دید مبهم تا حد زیادی می‌تواند ناخوشایند باشد و باعث ایجاد ترس در افراد شود. مهم نیست که این تاری دید خود را به چه صورت در شما نشان می‌دهد، این مهم است که در اسرع وقت چشم‌ پزشک را در جریان مشکل خود قرار دهید تا هرچه سریع‌تر دلیل این اشکال را بررسی و درمان کند. تاری دید ممکن است در حد مشکلی آزاردهنده باشد یا وقفه‌ای که آدم را دچار وحشت کند. این مشکل می‌تواند به‌دلیل افزایش سن یا نیاز به عینک باشد، اما ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد. بیشتر وقت‌ها تاری دید با درمان مناسب رفع می‌شود اما فراموش نکنید که تغییر ناگهانی در حس بینایی طبیعی نیست. تاری دید به معنای از بین رفتن وضوح بینایی است، به گونه ای که فرد احساس می کند فیلتری مقابل چشمانش قرار دارد. در تاری دید فرد مبتلا قادر به تمرکز بر کلمات و دیدن جزئیات دقیق اشیاء نیست. تاری دید بسته به علت آن می تواند یک چشم و یا هر دو چشم را درگیر کند. آگاهی نسبت به شایع ترین علل تاری دید و درمان های آن، مواجهت با این اختلال را راحت تر می کند.

در اینجا برخی از مهمترین دلایلی که موجب ایجاد تاری دید خواهد شد را بیان خواهیم نمود :

آب مروارید : دکتر محمد آقازاده امیدی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و متخصص بینایی سنجی می گوید: کاتاراکت یا آب مروارید یعنی کدورت در لنز طبیعی چشم که پشت عنبیه و مردمک قرار گرفته است. لنز طبیعی چشم حدودا از ۶۵ درصد آب و ۳۵ درصد پروتئین ساخته شده که پروتئین‌ ها نیز طوری قرار گرفته‌ اند که لنز را شفاف نگه دارند و اجازه ی عبور نور از آن ها داده شود اما با بالا رفتن سن، بعضی از این پروتئین‌ ها ممکن است به هم فشرده شده و شروع به ایجاد مناطقی کدر در لنز کنند که این امر به بروز آب مروارید منجر می‌ شود. تار شدن یا محو شدن بینایی، حساس شدن به نور، کم رنگ شدن یا محو شدن رنگ‌ ها و تغییر مداوم شماره ی عینک یا لنز تماسی از علایم آب مروارید است. کدورت عدسی در ابتدا کوچک بوده و اثری روی بینایی ندارد و افراد متوجه تاری بینایی شان می‌ شوند مثل نگاه کردن از پشت یک قطعه شیشه ی کدر و یا این که فرد مبتلا به آب مروارید، نوری که از خورشید یا لامپ می ‌آید را به صورت درخشنده تر می بیند و رنگ ‌ها را به روشنایی سابق نمی ‌بیند.

خشکی چشم : خشکی چشم به این معنی است که چشمان‌تان نمی‌توانند به‌خوبی خودشان را چرب و روان نگه دارند. خشکی چشم به این دلیل است که مقدار یا کیفیت اشک چشم به‌اندازه‌ی کافی نیست، بنابراین چشم‌هایتان خشک می‌شود. خشکی چشم علاوه‌بر تاری دید با التهاب، خارش و ناراحتی چشم‌ها همراه است. اگر دیدتان به‌خوبی همیشه نیست و نشانه‌های خشکی چشم را دارید، به پزشک مراجعه کنید. خشکی خفیف چشم با قطره‌های مرطوب‌کننده درمان می‌شود. اما برای درمان خشکی شدید، قطره‌های چشمی برای جلوگیری از التهاب، استفاده از انواع خاص لنز تماسی، جراحی و اصلاح غده‌های اشکی یا درمان‌های دیگر وجود دارد.

بیماری شالازیون و ناخنک : التهاب مزمن یکی از غدد کوچک تولید کننده ی چربی و تورم کیستی در پلک ‌های بالا و پایین مهم ترین دلیل بروز بیماری شالازیون است تاری دید بدليل ايجاد آستيگمات و تنبلي چشم بدنبال فشاري كه شالازيونهاي بزرگ و قديمي روي پلك مي آورند، بخصوص در كودكان از عوارض این بیماری است .ناخنک‌ های بزرگ تر نيز با ایجاد آستیگماتیسم موجب تاری دید می ‌شوند.

دیابت : هنگامی که قند خون شما تحت کنترل نباشد، مایعات وارد عدسی چشم شده و آن را متورم می کند. این اتفاق معمولا زمانی رخ می دهد که دیابت شما تشخیص داده نشده یا درمان مناسبی شروع نشده باشد دمثلا انسولین را آغاز نکرده اید. اما زمانی که سطح قند خون به حالت طبیعی باز گردد، عدسی چشم نیز به حالت نرمال بر می گردد. مبتلایان به دیابت بیشتر از سایر افراد در معرض خطر رتینوپاتی(اختلال شبکیه) و سایر مشکلات چشمی هستند، به همین علت باید تحت معاینه چشم سالیانه قرار بگیرند. با توجه به تاثیرات فراگیر دیابت بر چشم، دیابت نیز احتمالا یکی از شایع ترین علل تاری دید است.

خراشیدگی قرنیه : وقتی قرنیه خراشیده می شود احساس می کنید یک تکه چوب بزرگ درون آن جا مانده است. ممکن است قرنیه در اثر یک جراحت خراشیده شود، اما بیشتر از آن امکان دارد گرد و غبار یا سنگریزه در آن رفته باشد. در این حالت چشم را با فشار آب بشویید. همچنین چند بار پلک بزنید تا اشک بیشتری جاری شود، اما به یاد داشته باشید که از مالیدن یا لمس کردن کره چشم خودداری کنید، این کار اوضاع را بدتر می کند. در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

بیماری ام اس : بیماری ام اس که یک بیماری سیستم عصبی است، بیشترین تاثیر را بر عصب بینایی چشم دارد و منجر به تاری دید می شود. ام اس بیماری ای است که تمام قسمت های مغز و اعصاب را درگیر می کند. بیشترین تاثیر این بیماری در افراد جوان درگیر کردن عصب بینایی چشم است که کاهش قدرت دید فرد را به دنبال دارد. قدرت بینایی فرد مبتلا به ام اس در عرض چند هفته ممکن است به شدت کاهش یابد. تاری دید ناشی از بیماری های اعصاب به این صورت است که فرد نمی تواند به راحتی مطالعه کند، شفافیت دید کاسته می شود و به دنبال از بین رفتن قسمتی از میدان دید، قدرت بینایی فرد کاهش می یابد. در واقع تاری دید ناشی از ام اس، به این صورت است که فرد احساس می کند، اشیا را از پشت شیشه ی مات می بیند و این حالت، برای ۲۴ ساعت طول می کشد.

آستیگماتیسم : آستیگماتیسم یک وضعیت چشمی است که می‌تواند منجر به بینایی کمتر از حد مطلوب شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که قرنیه (لایه شفاف جلوی چشم) یا عدسی داخل چشم شما نامنظم شکل بگیرد. به طوری که استفاده از نسخه تجویزی نادرست (یا عدم استفاده از عینک یا لنزهای مناسب)، مانع تمرکز نور روی شبکیه چشمتان شده و بنابراین با تاری دید مواجه خواهید شد. ممکن است شما آستیگماتیسم خفیفی داشته باشید که بینایی‌تان را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد؛ اما اگر نیاز به درمان داشته باشید، چشم‌پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین عینک‌ها یا لنزها را انتخاب نمایید.

منبع و ماخذ : nice-tn.com