مضرات و فواید مصرف غذای تند چیست

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت مضرات و فواید مصرف غذای تند چیست

غذاهای تند یکی از محبوب ترین غذاها در سراسر دنیا به حساب مي‌‌آیند. فلفل طعم بسیار متفاوتی به غذاها مي‌‌دهد. هر فرهنگی به تناسب خود، غذاهای پر ادویه و تندی دارد که خوردن آنها هرازچند گاهی بسیار لذت بخش و هیجان‌انگیز است. هر یک از این مواد غذایی و یا ادویه‌جات خواص خود را دارا می‌باشند؛ سیر و پیاز خاصیت ضدسرطان و میکروب‌کشی دارند، پودر کاری خاصیت ضدالتهاب و ضددرد دارا می‌باشد و دانه خردل با دارا بودن منیزیم و سلنیوم بالا محافظ قلب و ضدسرطان است و برای رفع درد مفاصل و آرتروز مفید بوده و به‌دلیل دارا بودن ویتامین B3 کاهنده کلسترول خون می‌باشد. اکثریت فواید غذای تند از ماده کاپسایسین است. اگر مصرف فلفل تند یا قرمز بیش از اندازه مجاز باشد به تومورهای سرطانی منجر می شود و اگر در حد مجاز مصرف شود می تواند اثرات ضد سرطانی خود را نشان دهد.

با برخی از خواص فلفل بیشتر آشنا شویم :

سلامت قلب : غذاهای تند برای قلب مفیدند. از آنجا که فلفل و غذاهای تند توانایی بدن را برای از بین بردن لخته های خونی افزایش مي‌‌دهند، به سلامت قلب کمک زیادی مي‌‌کنند. تحقیقات نشان مي‌‌دهند با مصرف فلفل تند، کلسترول LDL (کلسترول بد خون) کمتر اکسیده شده و در نتیجه احتمال سکته قلبی کاهش پیدا مي‌‌کند. کاپسایسین موجود در فلفل همچنین با ورم، یکی از عوامل حمله قلبی در بدن، مبارزه مي‌‌کند. آمار نشان مي‌‌دهد میزان مشکلات قلبی، از جمله سکته در فرهنگ‌هایی که در آنها غذاهای تند بیشتر مصرف مي‌‌شود به میزان قابل توجهی کمتر است.

تقویت حافظه : تحقیقات اخیر در استرالیا نشان داده است افرادی که در هفته حداقل یک‌بار غذای ادویه‌دار و تند مخصوصاً دانه خردل استفاده می‌کنند از تحلیل سلول‌های مغزی جلوگیری کرده و سیستم اعصاب قوی‌تری دارا هستند و در میانسالی از ابتلا به آلزایمر در امان هستند. (یکی از دلایل آن وجود ویتامین‌های گروه B مخصوصاً ویتامین B1 می‌باشد)

کاهش لخته شدن خون : اگر از فلفل قرمز به طور مداوم در رژیم غذایی خود استفاده کنید، نه تنها به هضم غذاها کمک کرده‌اید بلکه ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز کاهش داده‌اید. پیش از این تصور می‌شد که فلفل قرمز سبب وخیم‌تر کردن زخم معده می‌شود، اما این ترس با توجه به تحقیقات گسترده‌ای که انجام پذیرفت از میان رفت و پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که فلفل به دلیل دارا بودن کپسیکم (capsicum) می‌تواند از ایجاد لخته‌های خونی خطرناک نیز جلوگیری به عمل آورد. همچنین محققان در حال بررسی خواص ضد درد آن به منظور ساخت داروهای مسکن نیز هستند. آخرین تحقیقاتی که در تایلند انجام گرفت نشان می‌داد افرادی که از مقادیر زیادی فلفل قرمز در رژیم غذایی روزانه خود استفاده می‌کنند، کمتر به بیماری انسداد شریان‌های خونی مبتلا می‌شوند.

تسکین سردرد : همچنین تحقیقات نشان می‌دهد مصرف فلفل قرمز در تسکین سردرد مفید است. شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت دانشمندان در بررسی‌های خود دریافته‌اند در فلفل قرمز ماده‌ای محرک وجود دارد که حتی بهتر از برخی قرص‌های مسکن در کاهش سردرد موثر است. پیش از این نیز در طب سنتی فلفل قرمز به عنوان مسکن سردرد تجویز می‌شد اما علت آن معلوم نبود.

حال به بیان برخی از مضرات فلفل می پردازیم :

مصرف فلفل قرمز در بارداری و شیردهی : فلفل قرمز از جمله موادی است که بهتر است در دوره بارداری و  تا چند ماه بعد از زایمان مصرف نشود . زیرا کودکان چند ماه پس از تولد به تدریج از رشد بهتری از دستگاه گوارش برخوردار شده و قدرت هضم این قبیل موادغذایی منتقل شده از شیر مادر را پیدا می کنند.

آسیب به معده با مصرف زیاد : مصرف فلفل تند سرعت سوخت و ساز را در بدن بالا می‌برد و به همین خاطر به لاغر شدن کمک می‌کند. اما «کاپسایسین» یک ماده فعال در فلفل است که موجب التهاب بافتی می‌شود و اگر به مقدار زیاد استفاده شود می‌تواند به لایه مخاطی معده و روده آسیب جدی وارد کند.

تماس فلفل با چشم : اگر پس از تماس دست‌تان با فلفل، آنها را به چشم‌تان بزنید، به احتمال خیلی زیاد چشم شما قرمز شد. و ورم خواهد کرد. برای برخی افراد حتی بخار ناشی از غذایی تند نیز مي‌‌تواند باعث سوزش و قرمزی چشم شود. برای بهبود این وضعیت بهتر است یک حوله خیس بر روی چشم‌های‌تان بگذارید. اگر اشیاي اطراف‌تان را تار مي‌‌دیدید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

آسیب غدد چشایی : خوردن غذاهای تند به طور مداوم مي‌‌تواند برای همیشه به غدد چشایی شما آسیب برساند. عدم تشخیص طعم غذاها یکی از تبعات نامطلوب این مسئله است. به همین دلیل است که افرادی که غذاهای تند به شکل مداوم مصرف مي‌‌کنند، پس از مدتی متوجه شدت تندی غذا نمی‌شوند و طعم تند آن آزارشان نمی‌دهد.

بی‌خوابی : غذاهای تند برای خواب آرام مناسب نمی‌باشد. مصرف این غذاها قبل از خواب سبب افزایش دمای بدن و حتی تعریق در افراد می‌گردد و می‌تواند سیکل خواب را در افراد به هم بزند.

تاثیر منفی بر روی عصب گوش : فلفل سیاه روی سلولهای عصبی بخصوص عصب گوش ( شنوائی و تعادل) اثر مخرب دارد. برای همین مصرف مداوم و افراطی آن توصیه نمیشود.مخصوصا افرادی که دچار ناراحتی های گوش مثل کم شنوائی و … هستند در مصرف آن احتیاط کنند.

منبع و ماخذ : nice-tn.com