فشار چشم چیست عوامل ایجاد آن کدامند

فشار چشم چیست عوامل ایجاد آن کدامند فشار چشم چیست عوامل ایجاد آن کدامند

فشار چشم وضعیتی است که در آن فشار داخل چشم به بالاتر از حد طبیعی می‌رسد. واحد سنجش فشار چشم، میلی‌متر جیوه است. فشار داخلی چشم، فشار بافت درونی چشم می باشد که با تعادل بین تولید و زهکشی،مایع روشن داخل چشم تعیین میشود ، تغییرات جزئی در فشار چشم از یک فصل به فصل دیگر و یا حتی در طی یک روز ،طبیعی هستند اما میزان آن بسیار مهم است. تغییرات در فشار داخل چشم،ممکن است ناشی از مشکلات تشریحی،التهاب چشم پس از آسیب یا عفونت ،عوامل ژنتیکی و استفاده از دارو باشد. فشار طبیعی چشم انسان بین ۱۲ الی ۲۱ میلی متر جیوه است و بالاترین فشار چشم انسان ، نباید از ۲۱ میلی متر جیوه فراتر رود در صورتیکه فشار داخل چشمی از حد طبیعی بالاتر رود بیماری فشار چشم ایجاد می شود .چنانچه جریان مایع زلالیه در کانالهای بخش زاویه چشم به خوبی انجام نشود و یا مقدار زلالیه تولیدی بیش از حد نرمال باشد فشار مایع در داخل چشم بالا می رود و افزایش فشار داخلی چشمی پدید می آید.

در اینجا به بیان برخی از عوامل ایجاد فشار چشم خواهیم پرداخت :

آب سیاه : آب‌سیاه همراه با کاهش بینایی و آسیب به عصب بینایی همراه است. معمولا آب‌سیاه با افزایش فشار چشم هم همراه است، ولی ممکن است گاهی در اثر آب‌سیاه، فشار چشم تغییری نداشته باشد.

بلند کردن اجسام سنگین : بلند کردن اجسام سنگین هم باعث تغییر در فشار داخلی چشم میشود. تغییرات قابل ملاحظه ای در فشار داخل چشم وجود دارد که به طور مداوم و بدون درمان باقی میمانند،در نهایت میتوانند باعث مشکلات بینایی شوند.

سن : پس از ۴۰ سالگی به دلیل تغییرات ساختاری در چشم،افزايش فشار چشم شايع تر است و بايد به صورت ساليانه فشار چشم اندازه گيري شود.فشار چشم طبيعي بين ١٠ تا ٢١ ميلي متر جيوه مي باشد.اگر بيشتر از اين مقدار باشد،فشار چشم غيرطبيعي است و بايد بررسي شود. اهمیت فشار چشم بالا در آسیب هایی است که ممکن است به عصب بينايي وارد كند كه باعث اختلال در ميدان بينايي مي شود.

انسداد رگ های داخل شبکیه : حدود ۳٪ از افراد مبتلا به فشار چشم دچار انسداد رگ‌های داخل شبکیه می‌شوند. این امر می‌تواند منجر به کاهش بینایی بشود. به‌همین دلیل به افراد بالای ۶۵ سال و مبتلایان به فشار چشم توصیه می‌شود، فشار چشم‌شان را کمتر از ۲۵ میلی‌متر نگه دارند. برخی مطالعات نشان می‌دهند فشار چشم در آفریقایی-آمریکایی‌ها به‌طور میانگین از سفیدپوست‌ها بیشتر است.

عوامل ارثی : فشار چشم نوعی بیماری چشمی است كه بینایی را به شدت دچار اختلال می كند و مهمترین عامل بروز این بیماری عوامل ارثی هستند. عوامل ارثی مهمترین علت بروز فشار چشم هستند.

مسائل محیطی : از دیگر عوامل بروز این بیماری عوامل محیطی است كه موجب بسته شدن زوایه چشم می شوند و در نهایت مانع از خروج زجاجیه از چشم می گردند.

بالا رفتن فشار چشم به صورت حاد (گلوکوم حاد زاویه بسته) باعث ایجاد درد و قرمزی چشم همراه با تاری دید و نیز در بعضی موارد سردرد و تهوع و استفراغ می‌شود. این حالت معمولا در حوالی غروب در خانم‌های میانسال ایجاد می‌شود. در این بیماری که آب سیاه حاد نیز نامیده می‌شود به خاطر بسته شدن راه خروجی مایع زلالیه در چشم و تجمع آن، فشار چشم ناگهان بالا می‌رود که این بالا رفتن فشار باعث ایجاد درد و قرمزی چشم، تاری دید و دیدن هاله اطراف اشیاء و نیز سردرد و تهوع و استفراغ می‌شود.

منبع و ماخذ : nice-tn.com