عوامل و علل ایجاد درد کلیه چیست

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت عوامل و علل ایجاد درد کلیه چیست

کلیه‌ها در طرفین ستون مهره‌ها و زیر دنده‌های تحتانی واقع شده‌اند و اغلب اعضای بدن برای عملکرد مطلوب به کلیه‌ها وابسته‌اند. هر کلیه اگرچه در مشت آدم جا می‌گیرد و نسبتا کوچک است، اما بالغ بر یک میلیون واحد تصفیه‌کننده در خودش دارد که قادرند روزانه ۱۷۰۰ لیتر مایع را تصفیه کنند و بیش از ۵۰ عنصر شیمیایی را که در این مایع محلول‌اند، استخراج کنند. دلیل درد کلیه عمدتا عفونت مجاری ادراری و سنگ کلیه می باشد. با این حال،  دلایل بسیار دیگری وجود دارند که می توانند منجر به جراحت کلیوی شوند، از جمله ترومای نافذ و غیر نافذ می باشد. درمان درد کلیه متفاوت است. اما به طور معمول درمان دارویی توسط ایبوپروفن کترولاک و یا استامینوفن برای کاهش درد و درمان دارویی توسط آنتی بیوتیک زمانی که دلیل ایجاد درد، عفونت باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

بیماری های کلیه و ترس از نارسا و کم کار شدن کلیه ها نگرانی عمده بیماران است. با کمی تأمل به این نگرانی در می یابیم که این دلواپسی کاملاً به جاست چرا که وقتی گرفتاری های بیمارانی که به علت بیماری های مختلف، کلیه ها یشان را از دست داده اند را در بیمارستان ها و مطب می بینیم به اهمیت بیشتر این نگرانی و لزوم اطلاع رسانی و پیشگیری از بیماری های کلیه و حفظ این قسمت از اعضای بدن که نقش کلیدی در بدن دارند را پی می بریم. در هنگام درد کلیه و یا درد پهلو نباید مراجعه به پزشک را به تعویق انداخت. اگر چه درد پهلو معمولا در مشکلات کلیوی مشاهده می شود، اما بسیاری از بیماری های دیگر نیز می توانند درد کلیوی را تقلید کنند و پزشک می تواند مشکلات اساسی که باعث درد کلیه یا درد پهلو می شود را تشخیص دهد. هر گونه شروع حاد درد کلیه یا درد پهلو باید بلافاصله مورد ارزیابی قرار گیرد.

در اینجا به بیان برخی از عوامل و علل درد کلیه خواهیم پرداخت :

عفونت های مجاری ادراری : عفونت مجاری ادراری زمانی رخ می دهد که یک یا تعداد بیشتری از بخشهای سیستم ادراری (کلیه ها، حالب، مثانه و یا مجاری اداری) با پاتوژن هایی (عمدتا باکتری ها) آلوده شوند. عفونت های مجاری ادراری عمدتا در زنان ایجاد می شوند. حدود ۵۰ درصد از زنان عفونت مجاری ادراری را حداقل یک بار در طول زندگی خود تجربه می کنند. بسیاری از این عفونتها شدید نبوده اما اگر عفونت به کلیه ها برسد، بیماریهای جدیتری را ایجاد کرده و حتی می تواند منجر به مرگ نیز شود.

بیماری های مادرزادی و ژنتیکی : بسیاری از دلایل ابتلا به بیماری‌های کلیوی که باعث درد در کلیه‌ها می‌شوند (یا درد پهلو) به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای مزمن یا حادی است که عملکرد کلیه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیماری‌های مادرزادی نیز می‌توانند باعث کلیه درد شوند. کلیه برخی از افراد که با برخی اختلالات و ناهنجاری‌های ژنتیکی متولد شده‌اند نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

تضعیف دستگاه ایمنی : عفونت کلیه می‌تواند در اثر تضعیف دستگاه ایمنی بروز کند. بیماری‌هایی مانند دیابت و ایدز دستگاه ایمنی را تضعیف می‌کنند. همچنین برخی داروهایی که برای جلوگیری از پس‌زدن عضو پیوندی مصرف می‌شوند نیز دستگاه ایمنی را تضعیف می‌کنند.

سنگ کلیه : اگر در خانواده و فامیل خود سابقه ی سنگ کلیه دارید، می تواند نشانه ای از این باشد که شما هم دچار همین مشکل شده اید. دردی که مردان و زنان تجربه می کنند تفاوت کوچکی دارد. مردان بیش تر دچار حملات سنگ کلیه می شوند که موجب درد بسیار شدید می شود چون سنگ از طریق حالب دفع می شود. زنان معمولاً دچار دردها و مشکلات دیگر کلیوی می شوند. درد سنگ کلیه معمولاً به شدت زیاد، تیرکشنده و تیز است. این درد در یک سمت متمرکز شده، ادامه دار و موجی شکل است.

عفونت کلیه : باکتری‌های حاصل از عفونت در نقاط دیگر بدن می‌توانند از طریق گردش خون به کلیه‌ منتقل شوند و باعث بروز عفونت کلیه شوند. بااینکه این امر معمول نیست، ولی احتمال وقوع آن وجود دارد. به‌عنوان مثال ممکن است مفصل یا دریچه‌ی قلب مصنوعی‌ عفونت کند و در نهایت موجب بروز عفونت کلیه شود.

گاهی اوقات، افراد با بیماری شدید کلیوی، بدون علامت هستند. این موضوع اهمیت انجام آزمایش خون یا ادرار را در بررسی مشکلات کلیوی روشن می‌کند. به هر حال علایمی از جمله : خستگی، فشار خون بالا، ورم چشم‌ها، دست‌ها یا پاها، دفع ادرار خونی، تیره یا به رنگ چای، شب‌ادراری بیش از یک بار در طی خواب شبانه، کاهش اشتها و کاهش وزن، خارش عمومی و دائمی  همگی می‌توانند نشانگر بیماری کلیوی باشند که در صورت وجود، انجام آزمایش‌ها و بررسی‌های بیشتر توصیه می‌شود.

منبع و ماخذ : nice-tn.com