عوامل مهم سکته قلبی کدامند

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت عوامل مهم سکته قلبی کدامند

حمله‌ی قلبی می‌تواند غافلگیر‌کننده باشد. با اینکه نشانه‌های رخداد حمله‌ی قلبی نسبتا شناخته‌شده هستند، بسیاری در مواجهه با آن به کندی متوجه اتفاقی که دارد می‌افتد می‌شوند. گاهی حمله‌ی قلبی تنها با یک علامت همراه است و این کار تشخیص را سخت می‌کند. علت مرگ ناگهانی افراد زیر ۳۵ سال که مربوط به اختلالات پنهان قلبی و یا ناهنجاری های نادیده گرفته شده قلبی اغلب نادر است. و هنگامی هم که این مرگ ناگهانی اتفاق می افتد، در طول فعالیت فیزیکی، مانند شرکت در یک رویداد ورزشی رخ می دهد. میلیون ها نفر از ورزشکاران ابتدایی، دبیرستان و کالج هر ساله بدون رخ دادن حادثه ای رقابت می کنند. وقتی صحبت از حمله قلبی به میان می‌آید، بیش از هرچیز به یاد کلسترول و فشارخون بالا و مصرف دخانیات می‌افتیم. درست است که این عوامل جزو دلایل اصلی سکته قلبی محسوب می‌شود، اما نباید از عوامل دیگری که کمتر در موردشان صحبت می‌شود غافل شد. چون از عصبانیت گرفته تا انجام ورزش‌های بدنسازی می‌تواند عاملی برای حمله قلبی باشد.

در اینجا به بیان برخی از مهمترین دلایل ایجاد سکته قلبی خواهیم پرداخت :

کافئین و الکل : نوشیدنی های نامناسب در گروهی که در بلژیک مورد مطالعه قرار گرفته بودند، علت پنج درصد از بروز سکته های قلبی بودند. برخلاف تصورات (غربی ها) مطالعات نشان داده الکل باعث افزایش میزان التهاب در بافت های بدن می شود و قابلیت بدن در کنترل و حل کردن لخته های خونی را بلوک می کند و علت سکته قلبی است. قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار هم همین اثر ناگوار را دارند اما به شکل عجیب، در واقع چند مطالعه مختلف در چند کشور جهان نشان داده میزان بروز حمله قلبی در کسانی که روزی یک فنجان قهوه می نوشند و قهوه خوردن برای آنها تفریح محسوب می شود، بیشتر از کسانی است که در روز چند فنجان قهوه می نوشند یا اصلا قهوه نمی خورند! این نتیجه، کمی عجیب به نظر می رسد اما به هر حال توصیه پزشکان برای افرادی که به طور تفننی قهوه می نوشند، این است که به جای این فنجان های تفننی قهوه، چای بنوشند.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک: این یک بیماری است که در آن عضله قلب(میوکارد) به طور غیر طبیعی ضخیم می شود و سبب می شود کار قلب برای پمپ کردن خون سخت تر گردد. کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، در حالی که معمولا در بسیاری از افراد کشنده نیست، شایع ترین علت مرگ ناگهانی مربوط به موارد قلبی در افراد زیر ۳۰ سال می باشد. این علت شایع ترین علت مرگ ناگهانی در ورزشکاران است. این بیماری اغلب بدون تشخیص باقی می ماند.

استرس : محققان آلمانی کشف کرده‌اند که گلبول‌های سفید خون در بدن فرد، تحت استرس افزایش می‌یابند. این وضعیت احتمال تصلب شریان‌ها و پارگی پلاک‌ها را افزایش می‌دهد.

عصبانیت : این روزها کم نیستند، تعداد افرادی که به ناگاه از کوره در می‌روند و مانند آتشفشانی از خشم فوران می‌کنند، اما همین عصبانیت‌ ناگهانی بلای جان قلب است، در نتیجه توصیه می‌شود در همه حال خونسردی خود را حفظ کنید. نتایج یک پژوهش در استرالیا‌ نشان می‌دهد، خشم و از کوره در رفتن امکان خطر سکته قلبی را بالا می‌برد. به عقیده این محققان، عصبانیت شدید امکان بروز نوع خاصی از انفارکتوس به‌نام تاکو تسوب را فراهم می‌کند.

مسائل ژنتیکی و وراثتی : اگر سکته‌ ها و بیماری‌های قلبی در خانواده‌ی شما شایع است، توصیه می‌شود مراقب رژیم غذایی و سبک زندگی‌تان باشید. مردان بالای ۵۰ سال با سابقه‌ی خانوادگی بیماری قلبی، بیشتر مستعد سکته قلبی هستند. در مورد زنان پیش از یائسگی، سطوح بالای استروژن به عنوان نیرویی محافظت کننده عمل می‌کند اما بعد از یائسگی خطر سکته قلبی افزایش پیدا می‌کند.

چاقی و بی‌تحرکی : چاقی نشانه‌ی بسیاری از بیماری‌ها است، و بیماری قلبی در صدر این فهرست قرار دارد. رژیم غذایی یک فرد چاق مملو از چربی‌های اشباع شده است که می‌توانند منجر به سکته قلبی شوند. مطالعات همچنین آشکار ساخته‌اند کسانی که چربی‌های زیادی دور شکم‌شان دارند در معرض خطر بیشتر بیماری قلبی قرار دارند تا کسانی که چربی بدنشان اطراف باسن، کپل، و ران‌ها جمع شده است.

آلودگی هوا : در مبحث ترافیک و ازدحام اتومبیل ها اشاره کردیم که آلودگی هوا می تواند جرقه حمله قلبی را بزند، اما فکر نکنید که آلودگی فقط آلودگی ناشی از اگزوز اتومبیل هاست، دود کارخانه ها، گردوغبار معلق در هوا، ذرات شن و حتی ذرات معلق ناشی از آتش و هیزم، می توانند قلب را با مشکل روبه رو کنند. در مطالعه گروه بلژیکی در ۷/۴ درصد موارد حمله قلبی ناشی از شرایط بد هوای استنشاقی و آلودگی هوا بوده است. پزشکان به خصوص در این مورد هشدار می دهند، چراکه این حالت با بقیه حالت های ذکرشده فرق دارد و آن هم این است که این حالت می تواند کل مردم یک ناحیه یا حتی یک شهر را در خطر قرار دهد و البته دور ماندن از آن هم سخت است.

منبع و ماخذ : nice-tn.com