عوامل مهم ایجاد سرگیجه کدامند

عوامل مهم ایجاد سرگیجه کدامند

بیشتر افراد در طول زندگی خود حداقل یکبار سرگیجه را تجربه کرده اند.یکی از شایع ترین دلایل مراجعه افراد به پزشک سرگیجه است.سرگیجه می تواند باعث شود شما از بسیاری کارهای روزمره خود باز بمانید.این در حالی است که به ندرت سرگیجه نشان دهنده ی یک بیماری است. بعضي از مردم وقتي از پنجره طبقات بالاي ساختمان بلندي به پايين نگاه مي‌كنند يا سوار چرخ و فلك و تله كابين مي‌شوند، سرگيجه پيدا كرده و احساس مي‌كنند دنيا دور سرشان مي‌چرخد. اين حالتي است كه خيلي‌ها تجربه مي‌كنند. اما هميشه هم اين ‌طور نيست وگاهي اوقات سرگيجه زماني سراغ‌شان مي‌آيد كه بي‌حركت سرجاي‌شان نشسته‌اند يا بلند مي‌شوند كاري انجام بدهند. آن لحظه است كه احساس مي‌كنند در و ديوار و تمام اشياء دور و برشان به پرواز درآمده‌اند؛ حالت ناخوشايندي كه ممكن است فرد را به وحشت بيندازد. درمان سرگیجه به علت و علائم آن بستگی دارد و معمولاً موثر هستند، اما مشکل ممکن است تکرار شود.

در اینجا به بیان برخی از مهمترین دلایل ایجاد سرگیجه خواهیم پرداخت :

داروها : داروهای کاهنده فشارخون اگر فشارخون را بیش از حد کاهش دهند، ممکن است سبب سرگیجه شوند. داروهای دیگری نیز ممکن است سبب احساس سرگیجه شوند که بعد از قطع مصرف دارو، مشکل برطرف می گردد.

نامنطم زدن قلب : در آريتمي، ضربان قلب نامنظم بوده و خوني كه از مجراي دهليزي خارج مي‌شود كم است و باعث سياهي رفتن چشم مي‌شود. نامنظمي ضربان قلب اگر منشا بطني داشته باشد، به مراتب از دهليزي خطرناك‌تر است و اگر به موقع به فرد شوك وارد نكنيم، ممكن است جانش را از دست بدهد.

اختلالات اضطرابی : اختلالات اضطرابی مانند حملات پانیک(هراس) و ترس از ترک خانه یا بودن در مکان های بزرگ و فضاهای باز ممکن است سبب سرگیجه شوند. گاهی اوقات اختلال دهلیزی ممکن است سبب بروز علائم شود اما اضطراب سبب می شود که حتی بعد از رفع مشکل گوش داخلی سرگیجه همچنان ادامه یابد.

کم آبی بدن : اگر در شرایط آب و هوای گرم، فعال هستید و یا اگر به اندازه کافی مایعات ننوشید، ممکن است از گرمای بیش از حد (هیپرترمی) یا کم آبی را بگیرید و احساس سرگیجه کنید. به خصوص اگر از داروهای قلبی استفاده می کنید.

اختلال در گوش داخلی : اگر مایع گوش داخلی حرکت کند و وارد کانال‌های گوش داخلی شما شوند ممکن است احساس کوتاهی از چرخیدن محیط دور سر خود کنید. این مشکل بدون استفاده از دارو و عمل و به کمک راه‌های درمانی دیگر قابل حل است. این مشکل مهم‌ترین اختلال در گوش درونی است با این حال تنها ۱ نفر از ۱۰۰۰ نفر در ۱ سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. همچنین با اینکه ممکن است این بیماری در هر سنی اتفاق بیافتد اما بیشتر در افرادی با سن بالاتر رخ می‌دهد.

سرگيجه فصلي : يكسري از سرگيجه‌ها هم هستند كه در فصول پاييز و بهار شيوع بيشتري دارند. اين نوع سرگيجه‌ها باعث فشار مايع گوش داخلي مي‌شوند و با تغيير فشار، احساس سرگيجه به فرد دست مي‌دهد. در اغلب موارد هم زمينه‌هاي آلرژيك و حساسيتي سبب بروز اين سرگيجه‌ها مي‌شوند كه جاي نگراني وجود ندارد.

افزایش سن : ضعف بینایی، فرسودگی مفاصل، اعصاب و ماهیچه ها و ضعف ناشی از عدم فعالیت و تحرک معمولاً در سنین بالا خود را به خوبی نشان می دهد. این عوامل در موازنهِ بدن ایجاد اختلال می کند و شخص دچار سرگیجه می شود. برای درمان آن می توان از حرکات نرمشی خفیف و منظم استفاده کرد. اگر سرگیجهِ شما مداوم یا شدید است، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. برای پزشک خود حالات و علائم ناراحتی خود را به طور دقیق شرح دهید.

آنمی یا کم خونی : کمبود سطح آهن خون با عنوان (آنمی) شناخته می شود و علائمی مثل کمبود انرژی و احساس خستگی دارد. اما افراد مبتلا به این بیماری ممکن است سرگیجه هم داشته باشند. پزشک نتایج آزمایش خون تان را  بررسی می‌کند تا در این مورد مطمئن شود. اگر کم خونی داشته باشید، ممکن است یک منبع آهن برای تان تجویز  کند تا سطح آهن خون تان بالا برود. با این کار، حالتان بهتر و سرگیجه تان هم بر طرف می شود.

منبع و ماخذ : nice-tn.com