علل و علائم مهم بیماری های قلبی و عروقی چیست

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت علل و علائم مهم بیماری های قلبی و عروقی چیست

رتبه اول مرگ و میر در ایران مربوط به بیماری های قلبی و عروقی می شود و حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد از مردم کشور دچار بیماری قلبی هستند.همچنین سکته های قلبی ، سکته های مغزی، نارسایی قلبی و فشار خون به تربیب جز بیماری های شایع قلبی و عروقی در کشور محسوب می شوند و لازم به ذکر آمار سکته های قلبی در مقایسه با سکته های مغزی بسیار بیشتر بوده که این آمار در مردان بیشتر گزارش شده است. یکی از دلایل مهم، وجود هورمون جنسی زنانه استروژن به عنوان محافظت کننده زنان در برابر بیماری‌های قلبی است. وقتی ترشح این هورمون پس از یائسگی کاهش می‌یابد، احتمال حمله قلبی در زنان به اندازه مردان افزایش می‌یابد. از نظر آناتومی قلب مردان با قلب زنان تفاوت دارد. عروق کرونری در مردان سخت‌تر به نظر می‌رسد در حالیکه این عروق در زنان نرم‌تر هستند. در مجموع افرادی که دچار حمله قلبی شده‌اند تجمع کلسین در عروق مردان بیش از زنان بوده است به دردهای معمولی خود توجه کنید، به واکنش طبیعی بدن به غذا و فعالیت ها توجه کنید تا بتوانید در مواقع لازم علایم حمله قلبی را شناسایی کنید. اگر به فشارخون بالا، کلسترول بالا، چاقی مفرط و دیابت مبتلا هستید یا دخانیات استعمال می کنید واکنش های بدن خود را به طور جدی کنترل کنید. حملات قلبی در مردان معمولا ناشی از پارگی پلاک‌های شریانی است که باعث می‌شود در محل پلاک لخته‌ای تشکیل شود و جریان خون در شریان متوقف شود. زنان با احتمال بیشتری نسبت به مردان ممکن است دچار بیماری عروق کوچک (میکروواسکولر) باشند به این معنا شاخه‌های ریز و میکروسکوپی شریان‌های کورونر (شریان‌های تغذیه کننده قلب) تنگ و باریک شوند. این رگ‌های میکروسکوپی که آنقدر کوچک هستند که با آنژیوگرافی دیده نمی‌شوند،‌عضله قلب را تغذیه می‌کنند و آن را سالم نگه می‌دارند. حتی هنگامی شریان‌های اصلی کورونر باز هستند،‌ بیماری رگ‌های میکروسکوپی ممکن است رسیدن اکسیژن به قلب را محدود کنند و باعث درد قلبی و سایر علائم شوند. استرس و اضطراب غالبا در بانوان بیشتر از آقایان مشاهده می شود. اما در مورد این بیماری در بانوان میتوان گفت، واکنش های احساسی در زنان بیشتر از مردان تاثیرگذار است واین امر باعث ایجاد عارضه های قلبی خطرناک در خانم ها می شود. برای پیشگیری از شدت یافتن استرس و اضطراب و بروز مشکلات قلبی و عروقی به هشدارهای متخصصین دقت کنید.

در اینجا بهتر است با برخی از دلایل و علائم مهم بیماری قلبی آشنا شویم:

آلودگی هوا : آلودگی هوا که اخیرا بسیار درگیر آن هستیم یک تهدید جدی برای جان بیماران قلبی و عروقی است زیرا بیماران هنگامی که در معرض هوای آلوده قرارمی گیرند دچار کم اکسیژنی و علاوه بر آن آلودگی هوا می تواند باعث تشدید بیماری های قلبی و عروقی می شوند به همین سبب بسیار به این افراد توصیه می شود به هیچ عنوان در این روز های آلوده از منزل خارج نشوند. سکته های قلبی در صبح بیشتر مشاهده می شود زیرا این اتفاق مربوط به سیستم عصبی بدن می شود به عبارتی در برخی از ساعات بخصوص صبح زود تعادل سیستم عصبی به نحوی است که منجربه احتمال تجمع پلاکتی و ایجاد لخته خون می شود به همین دلیل است که آمار سکته در ساعات صبح بیشتر است.

کلسترول نامطلوب : اثر کلسترول بالا در بیماری قلبی در زنان و مردان اندکی متفاوت است. میزان پایین کلسترول “خوب” HDL (زیر ۵۰ میلی گرم در دسی لیتر) نسبت به میزان بالای کلسترول “بد” LDL برای زنان خطرناک تر است، در حالیکه در مردان میزان بالای کلسترول بد مهمترین عامل خطر ساز مربوط به چربی خون در دچار شدن به بیماری قلبی است. میزان چربی تری گلیسرید (بالای ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر) نیز برای قلب زنان خطرساز است.

فشار خون : فشار خون بالا هم در زنان و هم در مدران به سلول های پوشاننده جدار داخلی رگ های کورونری آسیب می رسانند و زمینه را برای ایجاد التهاب و ایجاد پلاک چربی فراهم می کنند. زنان تا سن ۵۵ سالگی نسبت به مردان با احتمال کمتری دچار فشارخون بالا می شوند. اما پس از آن، فشار خون زنان به طور معمول با سرعت بیشتری نسبت به مردان افزایش پیدا می کند، و تا ۷۰ سالگی حدود ۸۰ درصد زنان فشار خون بالا دارند.

تنگي نفس : احساس دشواري در تنفس مي تواند ناشي از علل قلبي ويا غيرقلبي  باشد. در صورتي که تنگي نفس با فعاليت تشديد شده در حالت خوابيده نسبت به  حالت نشسته افزايش يابد و مخصوصا در صورتي که همراه تورم پاها و همراه با  حملات تنگي نفس شبانه باشد، علل قلبي نظير نارسايي قلب و مشکلات دريچه اي  مطرح بوده و با اکوکارديوگرافي براحتي قابل تشخيص است.

تعريق : تعريق سرد يکي از علائم شايع حملات قلبي، آريتمي ها، براديکاردي و نارسايي قلب مي  باشد که البته در اغلب موارد همراه ساير علائم ديده مي شود. در صورتي که تعريق سرد  همراه درد آنژيني قفسه سينه باشد احتمال حمله هاي قلبي مطرح است. در صورتي که  تعريق سرد همراه طپش قلب سرگيجه ضعف و بيحالي باشد، احتمال آريتمي هاي قلبي  مطرح است. در نارسايي شديد قلبي تعريق سرد همراه تنگي نفس و احساس خستگي  ايجاد مي شود. ممکن است تعريق سرد ناشي از کاهش قندخون در افراد ديابتي تحت  درمان باشد که در اين موارد معمولا کاهش سطح هوشياري و گيجي از علائم همراه  باشد. در موارد نادر ممکن است حملات تعريق سرد به تنهايي ناشي از حمله قلبي باشد که  اين مسئله مخصوصا در سالمندان و مبتلايان به ديابت ديده مي شود و لزوم توجه ويژه به اين نشانه در اين افراد راخاطر نشان مي سازد.

همچنین میتوان خاطر نشان کرد، بيماري‌هاي قلبي – عروقي در اثر تنگ شدن، مسدود شدن يا سخت شدن رگ‌هاي خوني ايجاد مي‌شود و از رسيدن خون کافي به قلب، مغز يا ساير قسمت‌هاي بدن شما ممانعت مي‌کند. علائم بیماریهای قلبی – عروقی ممکن است در مردان و زنان متفاوت باشد. برای مثال در مردان احتمال بروز درد در ناحیه قفسه سینه بیشتر است، اما در زنان معمولاً علائمی از قبیل تنگی نفس، حالت تهوع، خستگی و ضعف شدید بروز می‌کند.

منبع و ماخذ : nice-tn.com