در مورد علت های درد لگن و روش های درمان آن بیشتر بدانیم

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت در مورد علت های درد لگن و روش های درمان بیشتر بدانیم

درد لگن در هر فردی بر اساس علت آن متفاوت است شما ممکن است به دلائل مختلفی با درد باسن مواجه شوید. درد لگن به دو شکل دردهای پایدار و موقت ظاهر میشود. دردهای شدید و مزمن زمانی ایجاد میشود که مفصل لگن را در یک حالت خاص حرکت دهید. در صورتیکه دچار بیماری یا آسیب دیدگی در مفصل لگن باشید، علاوه بر درد باسن با عملکرد ناصحیح مفصل لگن هم مواجه می شوید. تشخیص درست منشأ درد لگن و باسن، زمینه‌ساز طراحی یک برنامه‌ی درمانی مناسب است.

درد لگن در قسمت‌هاي پايين‌تر از ناف احساس مي‌شود. اين درد ممکن است به صورت ناگهاني و شديد بروز کند و يا مي‌تواند خفيف بوده و تا چند ماه ادامه داشته باشد.دررفتگی لگن نیز ممکن است با آسیب عصبی و از دست دادن مقادیر زیادی از خون و همچنین ایجاد لخته‌های خونی بزرگ همراه باشد. این لخته‌های خونی می‌توانند رشته‌های عصبی را تحت‌فشار قرار داده و منجر به ایجاد درد لگن شوند.

با برخی از دلایل درد لگن آشنا شویم :

فشردگی اعصاب : فتق دیسک – سیاتیک – تنگی کانال نخاع – درد بیرون ران در اثر آسیب عصب ران – التهاب مفصل لگن خاصره ای خاجی

آرتروز : شایع‌ترین علت درد لگن یا درد باسن آرتروز، به ویژه استئوآرتریت یعنی گونه فرسایشی آرتروز است که به موازات بالا رفتن سن بروز می‌یابد.

التهاب تاندون و بورس : بسیاری از تاندون‌های اطراف مفصل ران عضله‌ها را به این مفصل اتصال می‌دهند. این تاندون‌ها به سادگی در صورت استفاده بیش از اندازه یا شرکت در فعالیت‌های سنگین ملتهب می‌شوند و منجر به بروز درد باسن و لگن می شود.

دررفتگی مفصل لگن و ران : به خاطر داشته باشید که بیماری‌ها و آسیب‌های گوناگون می‌تواند به بروز مشکل بلندمدت یکسان بینجامد؛ بنابراین مراجعه به پزشک جهت تشخیص منشأ درد لگن و باسن ضروری است.

مفصل ران صدادار : عارضه‌ای است که معمولاً در رقاص‌ها دیده شده و در طی آن صداهایی از درون مفصل شنیده شده و احساس عجیبی را به همراه خواهد داشت.

لغزش سر استخوان ران : این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که گردن یا سر استخوان ران دچار شکستگی شده باشد. این عارضه در پسران بین ۱۱ تا ۱۶ سال بیشترین شیوع را داشته و به‌تدریج و با گذشت زمان ایجاد می‌شود.

عفونت مجرای ادرار : در این حالت احتمالاً در هنگام دفع ادرار احساس درد و سوزش خواهید داشت و همچنین ممکن است به تعداد دفعات بیشتری برای دفع ادرار نیاز داشته باشید.

یبوست یا اسپاسم روده‌ای : این عارضه ممکن است در اثر تغییر رژیم غذایی، داروهای مصرفی، بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر و در موارد نادر به خاطر انسداد روده ایجاد شود.

استئونکروز : استئونکروز مفصل ران، عارضه‌ای است که در طی آن خون‌رسانی به استخوان‌های این مفصل دچار اشکال می‌شود. با آسیب‌دیده سلول‌های استخوانی، مقاومت استخوان تا حد زیادی تحلیل رفته و استخوان نسبت به شکستگی آسیب‌پذیر می‌شود.

اگر درد لگن شما به مدت ۶ ماه یا بیشتر دوام داشته است، اعم از اینکه درد آن به طور مداوم بوده و یا به صورت مکرر قطع و وصل می‌شود، آن را تحت عنوان درد مزمن لگن می‌شناسند. درد مزمن لگن غالباً شدیدتر از دردهای مربوط به عادت ماهیانه است و مدت بیشتری هم طول می‌کشد. این نوع درد از هر ۶ زن، یک نفر را مبتلا را می‌سازد.

در مورد برخی راه ها و روش های درمان و یا تسکین درد لگن بیشتر بردانیم :

درمان با فیزیوتراپی : خوشبختانه روش‌های درمانی متعددی برای درمان درد لگن وجود دارد که می‌توان سودمندی آنها را پیش از تعویض مفصل آزمود. فیزیوتراپی و ورزش لگن و باسن،درد را کاهش می‌دهد، کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد و زمان جراحی را به تعویق می اندازد یا ضرورت انجام آن را از بین می‌برد. بهترین روش اطمینان از کارآمدی فیزیوتراپی برای رفع مشکل لگن و مفصل ران مشورت با متخصص فیزیوتراپی آموزش دیده و دارای مجوز است.

ازن درمانی لگن : یکی از روش های بسیار جدید در کنترل درد لگن اوزون درمانی می باشد . هزن تراپی مفصل ساکروایلیاک و مفصل های مختلف هیپ توسط نتخصصین طب فیزیکی کلنیک انجام می شود و از جمله درمان های جدید و بسیار موثر در درمان نوین درد لگن می باشد.

رادیو فرکوانسی لگن : رادیوفرکواتسی لگن درمان بسیار جدیدی است که موجب ارسال امواج رادیوفرکوانسی در عمق مفصل لگن می شود و بنابراین بر خلاف موالیتی های سطحی در فیزیوتراپی امکان دسترسی ما به عمق لگن را از روی پوست می دهد‌ . رادیوفرکوانسی در کلنیک تخصص پیشگام جهت استفاده بیماران از کشور فرانسه تهیه شده است‌ .

پرولوتراپی (رژنراتیو) : یک روش بهتر تسکین درد باسن عبارت است از تقویت ناحیه توبروزیته ایسکیال با استفاده از پرولوتراپی. تزریق هایی در امتداد توبروزیته ایسکیال صورت می گیرد جایی که عضلات همسترینگ و رباط های ساکروتوبروس یا خاجی-نشیمنگاهی به هم متصل می شوند. این ناحیه ای است که یک پزشک سنتی به ندرت آن را معاینه می کند. مفصل ساکروایلیاک (خاجی خاصره ای) که منبع دیگر درد باسن است هم می تواند محل خوبی برای درمان پرولوتراپی باشد.

ورزش و حرکات اصلاحی : ورزش و حرکات اصلاحی و تمرین‌های زیر برای کشش، تقویت و پایدارسازی ساختارهای حمایت کننده لگن در نظر گرفته شده‌اند. شرط اصلی انجام این حرکت‌ها تشدید نشدن درد لگن و باسن در زمان انجام است و در صورت افزایش درد باید انجام حرکت را متوقف ساخت. هر تمرین را به آهستگی و با ملایمت و صرفاً تا حدی انجام دهید که احساس ناراحتی نکنید. بین زمان استفاده از یخ یا کمپرس سرد و شروع تمرین وقفه‌ای ۳۰ دقیقه‌ای ایجاد کنید. هر تمرین را ۲ تا ۳ نوبت در روز تکرار کنید.

منبع و ماخذ : nice-tn.com