به چه علت هایی در خواب شب اختلال ایجاد می شود

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت به چه علت هایی در خواب شب اختلال ایجاد می شود

بی‌خوابی اغلب مرتبط با مشکل در خواب رفتن، مشکل در خواب ماندن یا زود بیدار شدن از خواب می‌باشد. در برخی موارد،‌ بیمارانی که دچار بی‌خوابی هستند بعد از بیدار شدن احساس شادابی نمی‌کنند که می‌تواند بر توانایی عملکرد آنها در طول روز تاثیر بگذارد. بسیاری از بزرگسالان ممکن است در برهه‌ای از زندگی خود بی‌خوابی را تجربه کنند. اختلالات خواب به مجموعه‌ای از شرایطی گفته می‌شود که به طور مستمر مانع از خوب خوابیدن یک فرد می‌گردد. اختلالات خواب که در اثر عوامل مختلفی اعم از بیماری‌ها یا استرس زیاد ایجاد می‌شود، در جوامع امروزی به سرعت در حال گسترش می‌باشد. هر چه درمورد بیماری هایی که به دلیل بد خواب بودن و یا کمبود خواب به جان شما می افتند بگوییم، کم گفته ایم ، از ابتلا به افسردگی گرفته تا چاقی و دیابت حتی دچار شدن به بیماری آلزایمر.

اغلب افراد گاه و بیگاه برای خوابیدن مشکل پیدا می‌کنند که این می‌تواند به خاطر استرس، برنامه‌های کاری فشرده و سایر عوامل خارجی باشد. اما هنگامی که این بی‌خوابی‌ها به یک امر عادی و همیشگی تبدیل می‌شود، می‌تواند زندگی عادی هر فردی را دچار اختلال نماید و این نشانه‌ای از نوعی اختلال خواب می‌باشد. محققان کشف کرده اند کسانی که به اختلالات خواب دچار هستند، بیشتر در خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

با برخی از عواملی که موجب بیخوابی می شود آشنا شویم :

آلرژی‌ها و مشکلات تنفسی : آلرژی‌ها، سرماخوردگی‌ها و عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی می‌توانند باعث ایجاد مشکلاتی در نفس کشیدن شما در هنگام خواب شبانه شوند. ناتوانی در نفس کشیدن به صورت سالم از طریق بینی نیز می‌تواند موجب بروز اختلالات خواب شود.

استرس : استرس‌های طی روز به خصوص استرس‌های شغلی می‌تواند باعث بی‌خوابی فرد شود. توصیه می‌شود به ویژه ۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب محیط آرامی را ایجاد و حتی از بحث‌وجدل دوری کنید. در صورتی که احتمال می‌دهید صحبت با کسی به جدل و بگو‌مگوهای استرس‌زا ختم می‌شود آن را به زمانی موکول کنید که با ساعت خواب شما فاصله داشته باشد.

عوامل روحی-روانی : عوامل روحی-‌روانی به خصوص ابتلا به بیماری‌های خلقی از جمله افسردگی می‌تواند خواب فرد را به شدت مختل کند. درمان بی‌خوابی این افراد در صورتی اساسی خواهد بود که در ابتدا افسردگی آنها درمان شود.

سندرم پای بی‌قرار : سندرم پای بی‌قرار، احساس شدید و ناراحت کننده در پاها قبل از خوابیدن است. سندرم پای بی‌قرار یک علت شایع بی‌خوابی و اختلال خواب است و ممکن است در طول دوره‌هایی از روز نیز باعث علائمی بشود. این اختلال خواب می‌تواند ناشی از برخی داروها، کمبود آهن، آسیب عصبی،‌ بارداری و سایر شرایط پزشکی مانند دیابت باشد. در برخی مورد، بیماران مبتلا به سندرم پای بی‌قرار دچار حرکات اندام بدن یا افزایش فعالیت عضلانی در طول خواب می‌شوند که تحت عنوان اختلال حرکات دوره‌ای اندام شناخته می‌شود.

تکرر ادرار : نوکتوریا یا همان تکرر ادرار می‌تواند شب‌ها باعث بیدار شدن شما از خواب و ایجاد اختلال در خواب شما شود. اختلالات هورمونی و بیماری‌های مجاری ادراری می‌توانند در بروز این عارضه نقش داشته باشند. به خاطر داشته باشید که اگر تکرر ادرار شما همراه با خونریزی یا درد باشد، باید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

عوامل محیطی مانند سر و صدا : مسلما سر و صدای زیاد در اتاق خواب یکی از علت‌های مهم بی‌خوابی و به خصوص بیدارشدن‌های مکرر است. افرادی که در آپارتمان‌های پر ازدحام زندگی می‌کنند و دیوار و سقف‌های آپارتمان‌ها خاصیت عایق بودن صدا را ندارند، مشکل سروصدا می‌تواند به تنهایی مانع خواب راحت‌شان شود، به خصوص افرادی که خواب سبک‌تری دارند.

اگر بخواهیم برای همه مبتلایان به بی‌خوابی یک درمان توصیه کنیم قطعا توصیه به رعایت بهداشت خواب است و اگر بخواهیم افراد را از یک کار برحذر داریم، عدم‌مصرف خودسرانه داروهای خواب‌آور خواهد بود. روش درمان اختلالات خواب می‌تواند بسته به نوع این اختلالات و عامل زمینه‌ای به وجود آورنده آن، متفاوت باشداختلالات خواب در بیماران مبتلا به بیماری‌های مخرب اعصاب از قبیل صرع و سکته مغزی می‌تواند بسیار شایع باشد و هر گونه اختلالات غیرطبیعی و مداوم در خواب این بیماران باید مورد آزمایش قرار بگیرد.

با وجود تفاوت‌های زیادی که در روش‌های درمان اختلالات خواب وجود دارد، معمولاً برنامه درمان هر نوع از این اختلالات شامل ترکیبی از درمان‌های پزشکی و تغییراتی در سبک زندگی بیمار می‌باشد. صلاح سبک زندگی و رعایت بهداشت خواب به ویژه در صورتی که با سایر درمان‌های پزشکی همراه باشد، می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر بهبود کیفیت خواب شما داشته باشد.

منبع و ماخذ : nice-tn.com