علت بد مزگی دهان در صبح چیست

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت علت بد مزگی دهان در صبح چیست

براي خيلي از افراد پيش آمده است که صبح با دهاني بدمزه که ترش و تلخ است از خواب بيدار شوند. اگر چنين مزه اي در دهان تان احساس کنيد بدون شک دنبال دلايل آن خواهيد گشت. این ناراحتی در عده ای بقدری شدید است که معمولا رغبتی به صرف صبحانه ندارند و کم اشتها می شوند و باید بدانید که زبان عضو اصلی درک طعم می باشد و به علت دارا بودن عناصری در روی خود به نام پرزهای چشایی ما را قادر می سازد تا طعم غذاها و نوشیدنی ها را حس کنیم. این عارضه بر زندگی و کار ما در اجتماع مؤثر است و شروع یک روز نو با چنین احساسی روی اعصاب تأثیر بدی دارد و باعث تحریک آن می شود. تلخ و بدمزه بودن دهان در هنگام صبح بسیار رایج است و به همین دلیل چندان جدی به نظر نمی رسد. با این حال این مسئله نشان می دهد که بدن دچار اختلالی شده است و باید علت آن را ریشه یابی کنید. تغذیه نامناسب، تکثیر باکتری ها و غیره جزو عواملی است که دهان را بدمزه و تلخ می کند. همچنین ممکن است تلخی دهان به خاطر ناراحتی های دستگاه گوارش، بیماری های مخصوص مجاری صفراوی و کیسه صفرا، تورم و نارسایی کبد، مسمومیت حاد و مزمن، اعتیاد به سیگار، آلودگی و بیماری های عفونی دهان و دندان به وجود آید.

در اینجا برخی از علل که باعث بوجود آمدن تلخی دهان می شود را بیان می کنیم :

غذاهای پرچرب و حاوی چربی حیوانی اشباع شده : غذاهایی که پرچرب و حاوی چربی اشباع بالایی هستند، می‌توانند موجب افزایش سطح آنزیم کبد شود. انتخاب غذاهای سالم تأثیر بسزایی را در تقویت و حفظ سلامت کبدتان دارد. فراموش نکنید که کبد مانند قلب اهمیت بسیاری را در ارتقای سلامت شما بر عهده دارد. بهتر است برای بهبود رژیم غذایی خود در جهت حفظ سلامت کبدتان از رهنمودهای یک متخصص تغذیه بهره‌مند باشید. در پایان خاطرنشان می‌کنیم اگر شرایط بالینی یا بیماری خاصی دارید، هرگز خودسرانه و بدون تایید پزشک معالجتان اقدامی را در جهت تغییر الگوی زندگی یا رژیم غذایی خود انجام ندهید.

سینوزیت و تلخی دهان : اگر سینوزیت داشته باشید، یک پدیده عجیب در بدن تان رخ می دهد. مخاط بینی بسیار حساس است و این مسئله باعث آبریزش بینی می شود. مخاط بینی حاوی پروتئین است و به این ترتیب غذای باکتری های بی هوازی را که در بالا اشاره کردیم فراهم می کند. در نتیجه باکتری ها رشد کرده و چندین برابر می شوند. به این ترتیب دهان بد مزه شده و بوی بدی ایجاد می شود.

مصرف الکل و کشیدن سیگار : مصرف آنهل نیز سبب تلخی و بی مزه بودن دهان می شود و نیز از جهت دیگر این مسمومیت ها به تدریج باعث ضعف و ناراحتی کبد و تنبلی کیسه ی صفرا می شود و بر شدت بیماری می افزاید. برای درمان این بیماری در ابتدا باید از وضع دستگاه گوارش و سلامت آن آگاهی داشته باشید. از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید تا کبد فعالیت کند و اثر سودمندش را بگذارد و از مصرف موا غذایی که برای کبد مضر است خودداری کنید. غذاهای غنی از کافئین و الکل، می‌توانند به عملکرد کبدتان آسیب برسانند. مصرف کافئین، پاک‌سازی کبد را دشوار می‌کند.

مصرف برخی داروها : برخی از داروهایی که برای درمان آلرژی، بیماری آلزایمر، آنمی، آسم، فشار خون، گلوکوم (آب سیاه)، بیماری پارکینسون، آرتروز روماتیسمی، اسکیزوفرنی و مشکلات تیروئید مصرف میشوند و نیز آنتی بیوتیکها (مثل مترونیدازول)، ضد قارچها، کورتیکواستروئیدها، دیورتیکها و چسبهای نیکوتین، میتوانند طعم بد و غیر طبیعی در دهان ایجاد کنند.

رعایت نکردن بهداشت دهان‌ودندان : یکی از مهم‌ترین دلایل تلخی دهان است. رعایت نکردن بهداشت دهان باعث افزایش احتمال عفونت و بروز بیماری‌های لثه و مشکلاتی مانند عفونت دندان و ورم لثه می‌شود که همگی موجب تلخی دهان هستند.

کمبود ویتامین : کمبود ویتامین یکی از علت های تلخی دهان است. ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز برای بدن، برای عملکرد درست اندام ها مثل طعم، مزه و بو لازمند. به عنوان مثال روی برای حواس چشایی و بویایی لازم است. به همین خاطر قبل از مصرف مکمل روی، پزشک میزان روی بدن را چک می کندو جالب است بدانید افزایش روی هم می تواند باعث تلخی دهان شود. همچنین یکی دیگر از عواملی که موجب از دست دادن طعم غذاها یا تلخی دهان می شود، کمبود ویتامین B12 است.

منبع و ماخذ : nice-tn.com