با علائم و روشهای تشخیص و درمان سرطان پانکراس آشنا شویم

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت با علائم و روشهای تشخیص سرطان پانکراس آشنا شویم

پانکراس یا لوزالمعده غده بزرگی است که بخشی از دستگاه گوارش می باشد.این غده در حدود ۱۵ سانتی متر طول دارد و در بالای شکم و زیر معده، در جایی که دنده‌ها به استخوان سینه می‌رسند، قرار دارد. آمار ابتلا به بیماری سرطان پانکراس در مردان و زنان برابر است و معمولا همیشه بعد از سن ۴۵ سالگی بروز می کند. سرطان پانکراس به ندرت در لیست ۱۰ سرطان شایع در آمریکا قرار می گیرد با این حال، تمایل این بیماری به گسترش در سکوت و قبل از تشخیص داده شدن، آن را در لیست ۴ سرطان کشنده ی آمریکا قرار داده است. سرطان لوزالمعده در مراحل اولیه به ندرت باعث بوجود آمدن علائمی می‌شوند.علائم سرطان پانکراس به آن بستگی دارد که کدام قسمت را تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اولین علائم قابل توجه سرطان لوزالمعده اغلب درد در پشت یا منطقه معده، کاهش وزن غیر منتظره و زردی است سه درمان عمده برای سرطان لوزالمعده جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی هستند.

برخی علائم سرطان پانکراس :

  • همانطور که سرطان رشد می کند و گسترش می یابد، درد اغلب در قسمت فوقانی شکم ایجاد می شود و گاهی به عقب گسترش می یابد. این درد ممکن است پس از خوردن غذا یا دراز کشیدن بدتر شود.
  • یرقان یا زردی، باعث زرد شدن رنگ پوست و چشم می شود. مدفوع رنگ قهوه ای طبیعی خود را ندارد و در عوض به رنگ خاکستری در می آید.
  • کاهش وزن و یا کم کردن وزن در افراد

با برخی علل سرطان پانکراس آشنا شویم :

به طور کامل مشخص نیست که علت سرطان پانکراس چیست، اما عوامل خطر برای بوجود آمدن این بیماری مشخص شده‌اند. بر طبق مطالعات صورت گرفت، در موارد احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده افزایش پیدا می‌کند.

  • استعمال دخانیات ۳۰ درصد از موارد سرطان به کشیدن سیگار مرتبط است.
  • ورزش نکردن به صورت منظم.
  • انواع ژن فامیلی : سرطان می تواند ناشی از یک استعداد ژنتیکی باشد که از اعضای خانواده به ارث برده می شود سندرم های ژنتیکی که با سرطان لوزالمعده همراه است شامل سندرم ارثی سرطان پستان و تخمدان، ملانوم، پانکراتیت و سرطان روده بزرگ غیر پولیپوز (سندرم لینچ) می باشد.
  • مواد سرطان زا : مواد سرطان زا یک کلاس از موادی است که به طور مستقیم مسئول آسیب رساندن به DNA، ترویج و یا کمک به سرطان هستند آفت کش خاص، رنگ و مواد شیمیایی مورد استفاده در تصفیه فلزات تصور می شود سرطان زا باشند و خطر ابتلا به سرطان پانکراسرا افزایش دهند.
  • رژیم غذایی و چاقی نیز به سرطانهای لوزالمعده مرتبط است افرادی که ورزش می کنند و کسانی که چاق هستند بیشتر احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده دارند.
  • کسانی که رژیم های غذایی کم میوه و کم سبزیجات و با گوشت قرمز و چربی بالا می خورند احتمال بیشتری برای ابتلا به این نوع سرطان را دارند.
  • مصرف الکل نیز یک عامل خطر برای سرطان لوزالمعده در نظر گرفته شده است و مصرف در بلند مدت، نوشیدن زیاد منجر به پانکراتیت مزمن می شود

چالش این بیماری تشخیص به موقع آن است. یک پزشک نمیتواند در طول معاینه معمول توموری را ببیند یا احساس کند. اگر فردی علائم سرطان پانکراس را بروز داد، پزشک دستور به انجام یک یا چند آزمایش می دهد. این آزمایش ها شامل آزمایش خون، آزمایش های تصویری مثل سی تی اسکن یا سونوگرافی هستند. این آزمایش ها می توانند وجود توده را درپانکراس و این که آیا قابل جراحی است را نشان دهند. تشخیص قطعی سرطان پانکراس تنها از طریق بیوپسی قابل انجام است. برای این منظور می توان با استفاده از سوزن و از طریق پوست بافت را برداشت و یا در حین انجام آزمایش آندوسکوپی این کار انجام داد و یا اینکه برای نمونه برداری از عمل جراحی استفاده کرد.

حال با برخی از روش های درمان آشنا شویم :

برای درمان سرطان لوزالمعده روش های بسیاری وجود دارد که این روش ها یا به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرند و یا به صورت ترکیبی با روش های دیگر به کار می روند.

جراحی : در صورتی که تومور محدود به پانکراس شود، جراحی توصیه می‌شود. محل دقیق سرطان انجام یا عدم انجام جراحی را مشخص می‌کند. در صورتی که تومور در رأس  و گردنه پانکراس قرار داشته باشد، روشی که عمل جراحی ویپل نام دارد، صورت می‌گیرد. فرآیند بهبودی پس از جراحی جدا کردن تومور سرطان لوزالمعده طولانی مدت است. پس از جراحی، احتمالاً یک دوره شیمی درمانی شش ماهه تجویز می شود که احتمال درمان شما را شدیداً افزایش می‌دهد.

پرتودرمانی : پرتودرمانی از پرتوی پر انرژی برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کند. تابش معمولا پنج روز در هفته برای چندین هفته یا چندین ماه انجام می شود. این برنامه با گسترش دوز کامل تابش، به محافظت از بافت طبیعی کمک می کند. همچنین پرتودرمانی به عنوان راهی برای کشتن سلول های سرطانی که در آن منطقه پس از جراحی باقی مانده اند، مورد مطالعه قرار گرفته است.

شیمی درمانی : شیمی درمانی از داروهایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند و از رشد و تکثیر آنها جلوگیری می کند. این درمان میتواند تنها شامل یک دارو یا ترکیبی از داروها باشد. میتواند به صورت خوراکی باشد یا تزریق شود. ورود داروها به جریان خون و رفتن به تمام بدن، شیمی درمانی را انتخاب خوبی برای سرطانی که گسترش یافته است، تبدیل میکند.

منبع و ماخذ : nice-tn