علائم و نشانه های شروع بیماری پارکینسون چیست

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت علائم و نشانه های شروع بیماری پارکینسون چیست

بدون شک، همگان با نام بیماری “پارکینسون” را شنیده اید ولی آیا به ‏خوبی می‏دانیم که بیماران مبتلا به پارکینسون با چه مشکلاتی مواجه می‏شوند؟ بيماري پاركينسون يك بيماري دستگاه عصبي مركزي در بزرگسالان مسن تر كه مشخصه آن سفتي عضلاني پيشرونده تدريجي ، لرزش و از دست رفتن مهارت هاي حركتي است . اين اختلال هنگام رخ مي دهد كه نواحي خاصي از مغز توانايي خود در توليد دوپامين (يكي از ناقلين عصبي در مغز) را از دست مي دهند. پاركينسون از جمله بيماريهاي مغز و اعصاب در سنين بعد از ‪ ۶۰سالگي است از هر ‪ ۱۰۰نفر بالاي ‪ ۶۰سال يك نفر به پاركينسون مبتلا مي‌شوند.البته اين بيماري گاه در افراد جوانتر هم ديده مي‌شود كه پنج تا ‪ ۱۰درصد بيماران را تشكيل مي‌دهند. در حالی که بیماری پارکینسون می‌تواند تجربه ترسناکی باشد، امید به زندگی در این بیماری همانند امید به زندگی برای فرد بدون این بیماری است. بیماری پارکینسون؛ این اختلال حرکتی، هنگامی که زود تشخیص داده شود، درمان پذیرتر است اما علایم پارکینسون می تواند کاملا به گونه ای متفاوت در یک فرد تا فردی دیگر ظاهر شود. در اینجا علایم و نشانه های اولیه بیماری پارکینسون بیان شده است. اگر در خصوص بروز هر یک از آنها در خود احساس نگرانی و دلواپسی می کنید در این صورت به پزشک مراجعه نمایید.

علائم اولیه پارکینسون ممکن است ناچیز باشند و می‌توانند با علائم بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته شوند. در اینجا با برخی از علائم آن آشنا شویم :

لرزش : برای حدود ۷۰ درصد از بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون لرزش از اولین علائم این بیماری است. این حالت معمولاً زمانی که دست در حال استراحت است، نه زمانی که در دست در حال استفاده است، در انگشتان یا دست شروع می‌شود. لرزش دست یا انگشت به طور منظم است معمولاً چهار تا شش بار در هر ثانیه یا به حالت تسبیح گردانی است چنان که مهره‌ای بین انگشت شست و انگشت اشاره می‌چرخد. لرزش می‌تواند نشانه بیماری‌های دیگر نیز باشد، بنابراین لرزش به خودی خود بدین معنا نیست که فرد پارکینسون دارد.

اختلال در راه رفتن : اشکال در راه رفتن (اختلال در راه رفتن) و تعادل (عدم ثبات). فرد مبتلا به بیماری پارکینسون است به احتمال زیاد با برداشتن گام های کوچک و نزدیک یه هم دچار میشود  او اغلب به جلو خم شده و حرکت به طرفین برایش دشوار میباشد.

علائم پارکینسون در صورت و چهره : تغییراتی که بر اثر بروز این بیماری در حالت صورت و چهره روی می‌دهند شامل ثابت شدن (fixation) حالت صورت (ظاهراً احساسات کمی بر چهره نمایان می‌شود) و یا حالت خیرگی چشم (به دلیل کاهش پلک زدن) است. افراد مسن ممکن است نمایان شدن یک به یک علائم پارکینسون را به افزایش سن ربط بدهند؛ مثلا ارتعاش دست‌شان را به عنوان «لرزش» بدانند، برادیکنسیا را به «آرام شدن عادی» و سفت شدن عضلات را به «آرتروز» ربط بدهند. حالت قوز (stooped) این بیماری را هم خیلی از این افراد به سن یا پوکی استخوان (osteoporosis) ربط می‌دهند و به این دلایل و ذهن پردازی‌ها، اغلب بیماران بعد از گذشت بیش از یک سال از بروز عوارض این بیماری به پزشک مراجعه می‌کنند.

تغییر در دستخط : اگر دستخط شما از حالت درشت و خوانا به سمت ریز و ناخوانا پیش می رود، در این صورت آن می تواند یکی از علائم هشدار دهنده اولیه برای بروز بیماری پارکینسون باشد. دبوراه حال (Deborah Hall) پزشک و عصب شناس در مرکز پزشکی دانشگاه راش (Rush) در شیکاگو می گوید: «آموزگاران مبتلا به بیماری پارکینسون در زمانی که روی تخته می نویسند، متوجه ایراد و شکایت دانش آموزان در این مورد می شوند که آنها قادر به خواندن مطالب نوشته شده روی تخته نمی باشند.» در دستخط اینگونه افراد حروف ریزتر می شوند و کلمات در کنار هم تجمع می یابند. بسیاری از این بیماران، حرکت کندتری داشته و در کارهای مکرر مانند نوشتن دچار مشکل می شوند.

کاهش حس بویایی : اگر شما در احساس بوی غذاهایی که عطر تندی دارند دچار مشکل هستید یا اینکه دیگر نمی توانید عطر و رایحه مورد علاقه خود را انتخاب کنید، در این صورت به یک پزشک مراجعه نمایید. این حالت، از شایع ترین علائم پارکینسون نمی باشد اما دکتر حال می گوید بیمارانی که دچار فقدان حس بویایی می شوند، این اولین نشانه ای است که آنان تجربه می کنند.  ارتباط بین کاهش حس بویایی و بیماری پارکینسون مشخص نمی باشد اما یک نظریه در این خصوص وجود دارد که پروتئین آلفا – سینوسلین (Alph-Synuclein) در مغز بیماران مبتلا به پارکینسون ممکن است قبل از انتقال یافتن به بخش های دیگر مغز و تاثیر بر عملکرد حرکتی بدن، در بخشی از مغز تجمع یابند که مسئول حس بویایی است.

آهسته تر شدن صدا و بی روح و بی احساس شدن صورت : پزشکان می گویند آهسته تر شدن صدا یا بی روح و بی احساس شدن صورت، یک نشانه شایع از بروز بیماری پارکینسون است. همچنین ممکن است بعضی از بیماران مبتلا به پارکینسون، بدون آن که متوجه شوند، آهسته تر یا بیش از حد، تند و سریع صحبت کنند یا دچار لکنت زبان شدید شوند. بیماری پارکینسون باعث اختلال حرکتی از جمله در عضلات صورت می شود.

منبع و ماخذ : nice-tn.com