شایع ترین بیماری های ناشی از آب آلوده کدامند

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت شایع ترین بیماری های ناشی از آب آلوده کدامند

همانطور که می دانید مسئله آلودگی آب همچنان یک معضل جهانی بوده و کشورهای زیادی با این معضل درگیر هستند. آب یکی از اصلی‌ترین نیازهای بشر است و زندگی بدون آن غیرممکن است. بااین‌ وجود دسترسی به آب سالم و بهداشتی بسیار مشکل است. آلودگی‌های ناشی از مواد شیمیایی و سمی منجر به ناسالم بودن بسیاری از آب‌های سطحی و زیرزمینی شده و افراد زیادی را در سطح جهان دچار بیماری‌های گوناگون کرده است. بسیاری از بیماری‌های ناشی از آب‌های آلوده در اثر نوشیدن آن و یا استحمام با آن به وجود می‌آید. برخی دیگر از این بیماری‌ها نیز پس از مصرف برخی غذاهای گیاهی و یا گوشتی تهیه‌شده از حیوانات یا گیاهانی که از آب آلوده تغذیه کرده‌اند، به وجود می‌آید.

در اینجا به بیان برخی از شایعترین بیماری ها از طریق آب آلوده خواهیم پرداخت :

وبا و شبه وبا : این بیماری را باید بیماری انتقال‌یافته به‌وسیله آب دانست و مرکز مهم آن بنگال هند است و از همین نقطه گاه‌گاهی به‌صورت اپیدمی به سایر نقاط سرایت می‌نماید. التور که عامل ایجاد بیماری وباست از طریق تخلیه فاضلاب افراد مبتلابه آب وارد گردیده و ناقلان باکتری نیز در شروع وبا مؤثرند.به‌جز آب سبزیجاتی که با فاضلاب آلوده به میکروب وبا آبیاری شده باشند و همچنین حشرات می‌توانند باعث انتشار و انتقال این بیماری گردند. برای جلوگیری از انتشار بیماری بهترین راه حفاظت منابع آب آشامیدنی و رعایت کلیه نکات مربوط به بهداشت فردی است.

مسمومیت سرب : آب آلوده به سرب معمولا از سیستم لوله کشی قدیمی ایجاد می شود که باعث مسمومیت می گردد. این مسمومیت در کودکان باعث ایجاد صدمات شدیدی به ارگان های بدن آنها خواهد شد. اختلالات سیستم عصبی، کم خونی، فشار خون بالا، بیماری های کلیوی و مشکلات با دستگاه تناسلی از جمله عوارض این بیماری هستند.

اسهال خونی : نوشیدن آب آلوده باعث اسهال خونی می شود. در اسهال شدید، فرد دچار دل درد شدید می شود در اثر از دست دادن آب بدن از طریق اسهال، فرد دچار کم آبی بدن می شود. چنین فردی نیاز فوری به تزریق سرم دارد.

انگل روده انسان : بسیاری از کرم های انگل روده انسان، در این گروه از بیماری ها قرار می گیرند؛ مثلا برای رشد جنین در داخل تخم و تبدیل آن به نوزاد آسکاریس، وجود آب به صورت نم در زمین لازم است و یا برای کرم های قلابدار که انگل روده کوچک انسان هستند، وجود رطوبت کافی در خاک برای ادامه حیات آن ها ضروری است.

آسکاریازیس : نوعی بیماری روده به خاطر مصرف آب آلوده است. عامل آن نوعی از کرم آسکاریس مشهور به آسکاریس لومبریکوئیدس است. در بیش از ۸۵٪ موارد، این عفونت نشانگانی را به همراه ندارد، به ویژه اگر تعداد کرم‌ها اندک باشد.

تیفوئید : تیفوئید یک عفونت خطرناک باکتریایی است که موجب زخم‌های شدید روده‌ای می‌شود. باکتری ایجادکننده این بیماری سالمونلاتیفوز نام دارد. یک فرد در اثر شست‌وشو و یا مصرف آب آلوده به این بیماری مبتلا می‌شود. میوه و سبزیجات شسته‌شده با آب آلوده نیز ممکن است این بیماری را ایجاد کنند. علائم بیماری تیفوئید شامل تهوع، کاهش اشتها و سردرد می‌باشد و هرساله بالغ‌بر ۱۲ میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

عفونت ویروسی پولیوما : نام پولیوما به ویروس هایی اطلاق می شود که توانایی تولید تومورهای چند گانه را دارند.ویروس های پولیوما ویروس های تومور هستند که انسان و حیوان را تحت تاثیر قرار می دهند.این عفونت اغلب حاصل دوران کودکی است و عفونت در میزبان بدون ایجاد بیماری باقی می ماند.اما در نهایت و وقتی سیستم ایمنی ضعیف می شود ویروس ها ایجاد تومور می نمایند. عفونت پولیوما توسط دو نوع ویروس بی کی و جی سی ایجاد می شود که از مسیرهای مختلف قابلیت انتقال دارند و از میان این مسیرها می توان به غذا و آب (مسیر دهانی-مدفوعی), تماس جنسی, هوا,سطح,خون و غیره اشاره نمود.خیلی از مردم (تا ۸۰ درصد) آنتی بادی های این ویروس را دارند.جلوگیری شامل بهسازی و بهداشت خوب می باشد.

حال در اینجا برخی نکات در خصوص استفاده از آب را بیان خواهیم نمود : از آب‌های سطحی مثل رودخانه‌ها وچشمه‌ها و آب چاه‌های تصفیه نشده برای نوشیدن استفاده نکنید، در صورت نیاز به مصرف آبی که احتمال آلودگی آن وجود دارد، آن را حتما بجوشانید. حتی‌الامکان از آب‌های بسته‌بندی شده در بطری استفاده کنید، حتی به آب لوله‌کشی هم اطمینان نکنید و آن را بجوشانید،از خوردن سبزیجات تازه در رستوران‌ها خودداری کنید. در منزل حتما سبزیجات را با مواد شوینده مخصوص سبزیجات کامل بشویید.

منبع و ماخذ : nice-tn.com