دلایل حساسیت در فصول مختلف چیست

دلایل حساسیت در فصول مختلف چیست

حدود ۲۰ درصد جمعیت جهان با حساسیت فصلی مواجهه هستند.  علایم حساسیت فصلی در چشم شامل ورم ملتحمه، قرمزی و تورم چشم، ریزش اشک و حساسیت به نور، گرفتگی، خارش و آب ریزش بینی، سرفه، احساس کمبود هوا، خس خس سینه ،تنگی نفس و در بینی شامل احساس خارش در گلو ، سقف دهان و گوشها، کاهش تمرکز و احساس ناخوشى و خستگی و عصبی شدن است. بسته به محل زندگی‌تان و عاملی که در شما ایجاد حساسیت می‌کند، ممکن است علائم حساسیت فصلی را در بیش از یک فصل سال تجربه کنید. حساسیت‌ فصلی در طول فصل زمستان شیوع کمتری دارد، اما این امکان هم وجود دارد که در تمام طول سال علائم آن وجود داشته باشد. گیاهان مختلف، گرده‌هایشان را در زمان‌های گوناگونی از سال پراکنده می‌کنند. شاید شما بیشتر از یک فصل، دچار حساسیت شوید که بستگی به محل زندگی و عامل حساسیت‌تان خواهد داشت.

در اینجا به بیان برخی از دلایل حساسیت فصلی خواهیم پرداخت :

نام تب یونجه از آنجا گرفته شده است که بسیاری از افراد در زمان تاریخی برداشت یونجه یعنی در ماه‌های فصل تابستان علائم حساسیت را دارند. وقتی سیستم ایمنی بدن‌تان، مواد موجود در هوا را که معمولا بی‌خطر هستند، خطرناک تشخیص می‌دهد، تب یونجه روی خواهد داد و با ترشح هیستامین و مواد شیمیایی دیگر در جریان خون، به این مواد بی‌ضرر واکنش نشان می‌دهد. این مواد شمیایی، علائم یک واکنش آلرژیک را ایجاد می‌کنند. عوامل ایجادکننده‌ی تب یونجه در فصول مختلف سال با هم فرق می‌کنند.

گیاهان خانگی : برگ گیاهان خانگی می تواند بهترین محیط برای تجمع عوامل حساسیت زا و بروز عطسه باشد. بهتر است برگ های خشک را جدا کنید و اجازه ندهید آب در کاسه زیر گلدان جمع شود. سطح رویی برگ ها را هم هر چند وقت یک بار دستمال بکشید و اسپری آب بپاشید که گرد و غبار روی آن ها جمع نشود.

گرده افشانی گیاهان : اگر در معرض گرده افشانی درختان و گیاهان قرار بگیرید، می توانید به آلرژی فصلی یا تب یونجه مبتلا شوید. علائم این آلرژی عبارت است از: عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، خارش و ترشح اشک. درمان شامل داروهای تجویزی توسط پزشک و آمپول ضدآلرژی می باشد. برای جلوگیری از این آلرژی باید در هنگام وزش باد و صبح و عصرها در خانه ماند و پنجره ها را بست.

نیش حشرات : افرادی که به نیش حشرات آلرژی دارند، ممکن است واکنش شدیدی نشان دهند. علائم این آلرژی عبارت است از: ورم و قرمزی بیش از حد پوست، تهوع، خستگی و تب خفیف. به ندرت نیش حشرات باعث آنافیلاکسی (حساسیت شدید و خطرناک و کشنده) با علائم تنگی نفس، کهیر، ورم صورت، گلو و زبان، ضربان سریع قلب، سرگیجه و افت سریع فشار خون می گردد. برای افراد دارای آلرژی شدید، باید فورا بعد از نیش زدن، اپی نفرین توسط پزشک تجویز شود. آمپول آلرژی نیز برای جلوگیری از آنافیلاکسی ایجاد شده توسط نیش حشرات توصیه می شود.

مواد معطر : عطرها، مواد آرایشی، مواد شوینده و نرم‌کننده، صابون‌ها و شامپوها، اسپری‌های برطرف‌کننده‌ی بوی عرق، رنگ مو، لوسیون‌های بدن، رنگ‌ و مواد شیمیایی موجود در لباس، دستمال‌‌های کاغذی‌ و دیگر محصولات سلامتی و زیبایی معطر.

بهترین راه برای جلوگیری از آلرژی این است که از هر چه باعث حساسیت می شود، پرهیز کنید. اگر دوری از عامل حساسیت زا امکان پذیر نیست، گزینه های درمان حساسیت نیز وجود دارد. درمان آلرژی اغلب شامل داروهایی نظیر آنتی هیستامین ها برای کنترل علائم است. داروها می توانند با توجه به شدت حساسیت شما به صورت بدون نسخه یا با نسخه تجویز شوند.

منبع و ماخذ : nice-tn.com