خواص و مزایای دانه های کنجد چیست

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت خواص و مزایای دانه های کنجد چیست

گیاهان و حبوبات به دلیل خاصیت غنی و ویتامین های موجود در خود همیشه مورد توجه پزشکان و مردم به عنوان یک منبع مقوی غذایی قرار گرفته است. دانه‌های کنجد جزو باستانی‌ترین خوراکی‌های روی کره‌ی زمین هستند. در واقع گیاه کنجد کُهن‌ترین گیاهی است که به‌خاطر دانه‌ها و روغنش کشت می‌شود. کنجد در فرهنگ سرزمین‌های شرقی، مدیترانه‌ای و آفریقایی، ارزش بالایی دارد و هزاران سال است که برای خوش‌طعم کردن غذا، تهیه‌ی روغن‌ و تقویت و سلامت پوست از آن استفاده می‌شود. کنجد نسبت به سایر دانه‌ها، بیشترین مقدار چربی را دارد و به‌دلیل طعم فوق‌العاده‌اش، به‌صورت‌های مختلف از جمله ارده، روغن کنجد و غیره، در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. دانه کنجد از جمله دانه های روغنی سرشار از اسیدهای چرب اشباع ‌نشده می باشد. ۷۵ درصد دانه کنجد را چربی و پروتئین و ۲۵ درصد آن را موادمعدنی، کربوهیدرات ها (قند) و فیبر تشکیل می دهد. کنجد همچنین دارای انواع ویتامین‌ ها، به ویژه ویتامین های گروه B و ویتامین E و مواد معدنی نظیر کلسیم، منیزیم، روی، مس و فسفر است.

در اینجا می خواهیم در مورد برخی از خواص کنجد برای سلامتی بیشتر بدانیم :

به پیشگیری از دیابت کمک می کند : دانه های کنجد حاوی منیزیم و سایر مواد مغذی هستند. روغن کنجد می تواند از دیابت پیشگیری کند و قادر است گلوکز پلاسما را در دیابت بسیار حساس بهبود ببخشد.دانه کنجد باعث کاهش فشار خون می شود، مطالعات انجام شده بر روی دانه کنجد نشان می دهد که روغن کنجد قادر است فشار خون در افراد دیابتی را پایین بیاورد. دانه های کنجد سرشار از منیزیم هستند. منیزیم یک ماده مغذی کلیدی برای کمک به کاهش فشار خون است. ما عادت کردیم از دانه کنجد سفید برای پخت و پز استفاده کنیم اما دانه کنجد سیاه مواد مغذی بیشتری دارد.

کاهش فشار خون : شاید یکی از شگفت‌انگیزترین کشف‌ها در مورد روغن کنجد، توانایی آن در محافظت در برابر بیماری های  قلبی و کاهش فشار خون بطور قابل‌توجه باشد. دانه‌های کنجد سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع، ویتامین ای، فیتوسترول‌ها و لیگنان‌ها هستند که همگی در سلامت قلب نقش دارند. دانشمندان در هند، تحقیقی روی اثربخشی روغن کنجد در کاهش فشار خون بالا انجام دادند و آنچه یافتند، شگفت انگیز بود. شرکت کنندگانی که به مدت ۲ ماه از روغن کنجد بعنوان تنها روغن مصرفی‌شان استفاده کردند، یک کاهش قابل توجه در فشار خون‌شان مشاهده نمودند.

خواص کنجد برای استخوان ها : گرچه تصور بر این است که پوکی استخوان اغلب گریبان گیر زنان سالمند می شود، اما حقیقت این است که مردان سالمند نیز در معرض پوکی استخوان قرار دارند. تقریبا ۳۰ درصد شکستگی های استخوان لگن در مردان اتفاق می افتد و از هر ۸ مرد بالای ۵۰ سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می کند. در مطالعه ای که بر روی ۳۹۶ مرد در گسترده ی سنی ۴۵ تا ۹۹ سال انجام شد، مشخص شد که بین دریافت کم روی و کمبود املاح معدنی در بدن، با بروز پوکی استخوان در ناحیه ی لگن و ستون فقرات ارتباط واضحی وجود دارد. به دلیل تاثیر روی در چگالی املاح معدنی استخوان، به مردان سالمند توصیه می شود غذاهای غنی از “روی” را به طور مرتب در برنامه های غذایی خود بگنجانند؛ خوشبختانه کنجد بو داده یک منبع فوق‌العاده از این ماده‌ی معدنی محسوب می‌شود.

کنجد سرشار از منیزیم : دانه‌های ریز کنجد سبوس دار منبع فوق‌العاده‌ی منیزیم محسوب می‌شوند. منیزیم در سلامت استخوان‌ها، ساخت پروتئین، عکس‌العمل آنزیم‌ها، انقباض عضلات، سلامت دندان‌ها و عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش فعالی دارد. از این گذشته این ماده‌ی معدنی مفید در متابولیسم یا همان سوخت و ساز انرژی و همچنین انتقال واکنش‌های عصبی شرکت دارد. برای حفظ سلامت هر کدام از این اعضای مهم بدن حتماً سعی کنید کنجد را در برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان بگنجانید. شما می‌توانید به روش‌های مختلف از کنجد استفاده کنید و از خواص بیشمار آن بهره ببرید، حتی می‌توانید روی بادمجان سرخ شده کنجد بپاشید. هم جلوه‌ی زیبایی پیدا می‌کند و هم این که شما از خواص آن بهره‌مند می‌شوید. همچنین از آنجایی که کنجد منبع سرشار از منیزیم بوده و به همین دلیل نیز مانع از اسپاسم رگ‌های خونی شده، از بروز سردرد و حملات میگرنی پیشگیری می‌کند.

کنجد و تسکین دندان درد : از قرن ها پیش در چین از کنجد برای تسکین درد دندان استفاده می شده است. کنجد حاوی ترکیباتی است که درد را بهبود می بخشد. خواص کنجد شبیه آسپیرین است و مانند مسکن عمل می کند. این دانه ها برای تسکین درد دندان بسیار مؤثر هستند. ظرف آبی را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. سپس دانه های کنجد را در آن بریزید. برای هر مقدار کنجد دو برابر آب لازم هست. برای اینکه ترکیب تاثیر بهتری داشته باشد، باید منتظر شوید تا نیمی از آب تبخیر شود. مرهم را مستقیما روی قسمت دردناک دندان بگذارید، با درد آن فروکش نماید.

منبع و ماخذ : nice-tn.com