خواص مصرف دمنوش بنفشه چیست

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت خواص مصرف دمنوش بنفشه چیست

بنفشه معطر گیاهی است علفی و بوته ای كه پایا و چندساله می باشد. برگ های قلبی شكل گیاه دمبرگ درازی دارند كه از محل مشتركی در ناحیه یقه گیاه (تقریباَ هم سطح با زمیت) خارج می شوند. این گیاه در آب و هوای معتدل و نقاط سایه دار اغلب مناطق دنیا می روید درایران در اغلب نواحی معتدل به طور خودرو دیده می شود در دامنه های البرز ، کندوان ، کرج ، هرزویل ، دامنه های مرطوب راه عمارلو، کبوتر چاک و رودبار شناسایی شده است. گیاه شناس معروف جرالد در مورد خواص بنفشه معطر میگوید استفاده از شربت و دم کرده این گیاه برای تسکین تورم داخل گوش، بهبود خواب، درمان سر درد، آرامش قلب و … موثر است. امروزه از گیاه گل بنفشه در تولید داروهای زیادی استفاده شده، اشکال دارویی مختلفی نظیر روغن بنفشه، شربت و اسانس گل بنفشه در داروخانه‌ها وجود دارد.

مهم ترین تركیبات گیاه، اسانس و مواد رنگی آن است. مواد رنگی را می توان به وسیله آب استخراج كرد. این مواد با اسیدها و قلیایی ها به رنگ های سبز، زرد و قرمز در می آیند و از آنها به عنوان معرف PH  استفاده می كنند. یك گلوكزید به نام ویولاكورسیتین در گیاه و به خصوص در ریزوم آن وجود دارد كه می توان آن را با الكل گرم از گیاه تازه استخراج نمود. این گلوكزید كه به صورت كریستال های زرد رنگ می باشد، با اسیدهای معدنی به كورسیتین و قند قابل تخمیر تبدیل می شود. طبق دارو نامه (فارماكوپه) انگلستان، به احتمال زیاد خواص مهم  گیاه مربوط به این گلوكزید است. همچنین اسید سالی سیلیك در جریان تجزیه و تخمیر مواد گیاه به دست می آید. از این بنفشه عطری استخراج می شود كه بسیار گران قیمت است؛به همین دلیل بسیاری از عطرهای موجود در بازار با نام این گیاه، از مواد مصنوعی تهیه می گردند.

با برخی از خواص این گیاه بیشتر آشنا شویم :

درمان سردردهای ناشی از گرمی مفید است : استفاده از گیاه بنفشه برای بهبود و درمان سردردهای ناشی از گرمی بسیار مفید است. یكی از مشكلات شایع که امروزه گریبانگیر بیشتر افراد جامعه شده است، سردرد است كه بخش عمده‌ای از این سردردها، به دلیل گرمی زیاد مغز یا خشك شدن نسبی مغز به خاطر سبك زندگی امروزی (استرس‌های زیاد فردی، دیر خوابیدن، كم بودن خواب شب، مصرف زیاد گرمی‌ها و مواد غذایی تند و طعم دهنده) می‌باشد و مصرف شربت بنفشه به درمان آن کمک شایانی میکند.

درمان کم خوابی : این گیاه را می توان به شکل مالیدنی روغن یا کرم در بیماری های پوستی و به شکل عرقیجات و شربت استفاده کرد، که شربت آن در بازار موجود است و این شربت عمدتا برای مشکلات ریوی و ضد سرفه استفاده می شود؛ برای درمان کم خوابی نیز می توان بنفشه را به شکل دمنوش استفاده کرد. استفاده از دمنوش بنفشه برای درمان بی خوابی مفید است، جالب است بدانید، هر مکانیزمی که منجر به کم شدن رطوبت در مغز شود، باعث بی خوابی میگردد و گیاه بنفشه برای هر بیماری که پایه خشکی دارد کمک کننده است. متخصصان طب سنتی در این زمینه توصیه میکنند که یک تا دو مرتبه در طول روز از دمنوش این گیاه استفاده شود.

مفید برای درمان بیماری های ریوی : این متخصص طب سنتی تاکید کرد:توصیه می شود برای درمان کم خوابی یک تا دو بار در طول روز گیاه بنفشه استفاده شود اما برای بیماری های ریوی باید هر ۸ ساعت یک بار از آن استفاده کرد.

مصرف شربت بنفشه برای افرادی كه اسهال‌های خونی ناشی از گرمی و صفرا دارند، مفید است. به طورکلی گیاه بنفشه به دلیل داشتن طبع خنك، ضد صفرا عمل می‌كند. بنابراین علت و ریشه این نوع اسهال را برطرف كرده و باعث بهبود تحریك روده، اسهال و خون‌ریزی می‌شود.

مزایای روغن بنفشه : روغن بنفشه نیز فواید بسیار دارد ازجمله جلوگیری از ریزش مو، سفید کردن پوست صورت، برطرف کردن کک‌ومک صورت، نرم کردن مو و برای سینوزیت، میگرن و سردرد بهترین درمان است.

منبع و ماخذ : nice-tn.com