لیزر دایود و نقش آن در حذف موهای زاید را بهتر بشناسیم

خرید دستگاه لیزر دایود فروش دستگاه لیزر دایود قیمت دستگاه لیزر دایود Diode Laser Epilia

لیزر دایود در فهرست پرکاربردترین دستگاه‌های لیزر رفع موهای زائد در رتبه دوم قرار می‌گیرد. دستگاه لیزر دایود مدل‌های مختلفی دارد. چون طول موج لیزر دایود بلندتر است، نور در عمق بیشتری از پوست نفوذ می‌کند، بدون این که کمترین آسیبی به لایه اپیدرم بزند. به بیان ساده لیزر دایود برای پوست‌های تیره‌تر موثرتر از دیگر دستگاه‌های لیزر است. بیماران دارای تون‌های پوستی بسیار تیره، یعنی افرادی که در گذشته حتی نمی‌توانستند به لیزر موهای زائد فکر کنند، امروزه با استفاده از لیزر دایود می‌توانند برای همیشه با موهای زائد خداحافظی کنند.

اگر از دست موهای زائد تیره و ضخیم به ستوه آمده‌اید و از اصلاح‌های مکرر با تیغ، بند و موچین یا اپیلاسیون با وکس خسته شده‌اید، حتماً لیزر را برای رفع دائمی موهای زائد امتحان کنید. از بین بردن موهای زائد با لیزر دایود یکی از پرطرفدارترین درمان‌های زیبایی است. لیزر دایود نور متمرکزی را به سمت فولیکول‌های مو گسیل می‌کند. رنگدانه‌های موجود در فولیکول نور را جذب می‌کند و این نور موهای زائد را از بین می‌برد. پزشک ناحیه مورد نظر را به طور کامل در جلسه مشاوره ارزیابی می‌کند تا از مناسب بودن درمان با لیزر دایود مطمئن شود و بهترین طرح درمانی را برای به ارمغان آوردن پوستی صاف و بدون مو توصیه کند.

دستگاه لیزر دایود از نظر شیوه تولید لیزر با بقیه دستگاه‌ها تفاوت دارد. دستگاه لیزر موهای زائد دیود از دایودها یا نیمه هادی‌هایی تشکیل می‌شود که برای تولید منبع نور لیزر کنار هم قرار داده می‌شوند. لیزر دایود در طول موج ۸۱۰ ـ ۸۰۰ نانومتر کار می‌کند. طول موج لیزر دایود در مقایسه با دیگر دستگاه‌های لیزر، مانند لیزر روبی و الکساندرایت عمیق‌ترین سطح نفوذ و بیشترین جذب ملانین را دارد. البته طول موج لیزر را می‌توان متناسب با نیازهای بیمار تغییر داد. برای این تغییر کافی است پارامترهایی نظیر جریان اعمالی به دایودها را تنظیم کرد.

کارایی دستگاه لیزر موهای زائد ارتباط مستقیمی با نوع پوست دارد. پزشکان پوست معتقد هستند شش نوع پوست مختلف به شرح زیر وجود دارد:

نوع ۱: پوست سفید که زیر آفتاب می‌سوزد و هیچ وقت برنزه نمی‌شود.
نوع ۲: پوست سفید که زیر آفتاب می‌سوزد و اندکی برنزه می‌شود.
نوع ۳: پوست سفید که زیر آفتاب برنزه می‌شود و اندکی می‌سوزد.
نوع ۴: پوست قهوه‌ای روشن که زیر آفتاب برنزه می‌شود و اندکی می‌سوزد.
نوع ۵: پوست قهوه‌ای که زیر آفتاب برنزه می‌شود و به ندرت می‌سوزد.
نوع ۶: پوست قهوه‌ای تیره یا سیاه که زیر آفتاب برنزه می‌شود و نمی‌سوزد.

لیزر دایود با توجه به ایمنی و نتایج درازمدت بهترین نوع لیزر برای درمان هر شش نوع پوست است و بیماران دارای تیپ پوستی ۴ ـ ۱ بیشترین فایده را از لیزر دایود می‌برند. دستگاه لیزر دایود درمانی موثر را برای پوست‌های تیره‌تر به دست می‌دهد و تاثیرگذاری آن برای موهای ظریف‌تر و روشن‌تر کمتر است.

لیزر دایود موثرترین دستگاه برای درمان موهای زبر و ضخیم است. لیزر دایود محبوبیت ویژه‌ای نزد خانم ها و خصوصا آقایان دارد، چون با استفاده از آن می‌توان موهای قفسه سینه و پشت بدن را که مایه آزار و ناراحتی بسیاری از آقایان است و اعتماد به نفسشان را کاهش می‌دهد، با موفقیت از بین برد. شواهد موجود رضایت‌بخش بودن نتایج کوتاه مدت درمان با لیزر دایود را تایید می‌کند، اما چون لیزر دایود دستگاه جدیدی است، هنوز شواهد کافی درباره تاثیر لیزر دایود در بلندمدت گردآوری نشده است. لیزر برای رفع موهای زائد صورت، گردن، پا، زیربغل، ناحیه تناسلی و دیگر بخش‌های بدن به کار برده می‌شود. لیزر موهای زائد مزایای متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لیزر دیود در مقایسه با دیگر دستگاه‌های لیزر طول موج ۸۰۸ نانومتری دارد که نتایج بهتری را برای بیماران آسیایی با پوست تیره‌تر به دست می‌دهد.
لیزر دایود به روشی سریع و موثر ناحیه‌های بزرگتر بدن را با حداقل ناراحتی درمان می‌کند.
هر پالس لیزر کسری از ثانیه طول می‌کشد و تعداد زیادی مو را همزمان هدف قرار می‌دهد. لیزر ناحیه‌ای به بزرگی تقریبی یک سکه را در هر ثانیه تحت پوشش قرار می‌دهد. بنابراین لیزر ناحیه‌های کوچکی مانند لب بالا ظرف کمتر از یک دقیقه به اتمام می‌رسد و ناحیه‌های بزرگی مانند پشت بدن یا پاها حداکثر به یک ساعت زمان نیاز دارد. هر چه طول موج لیزر بلندتر باشد، نفوذ نور لیزر در پوست ایمن‌تر و عمقی‌تر خواهد بود. البته پزشک می‌تواند در صورت لزوم طول موج را حین درمان تغییر دهد.
طول موج لیزر دیود بسیار دقیق‌تر است، بنابراین لایه اپیدرم کمتر آسیب می‌بیند. لیزر دایود موهای تیره و زبر را به طور گزینشی هدف قرار می‌دهد و کمترین آسیبی را به پوست اطراف وارد نمی‌کند.

لیزر چگونه موهای زائد را از بین می‌برد؟

دستگاه لیزر دایود پرتو نوری با تمرکز بالا را تولید می‌کند. لیزر دیود مبتنی بر جذب گزینشی نور عمل می‌کند، به این معنا که فقط ملانین نور لیزر را جذب می‌کند. فولیکول مو انرژی نوری را جذب می‌کند، انرژی جذب شده به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود و حداقل انرژی به پوست منتقل می‌شود. مو و DNA آن به طور گزینشی گرم می‌شود، در این بین جریان اکسیژن در اطراف فولیکول‌های مو کاهش می‌یابد و پیاز و ساقه مو آسیب می‌بیند. به این ترتیب احتمال رویش مجدد مو کم می‌شود. حین درمان از سیستم خنک کننده تماسی استفاده می‌شود تا پوست خنک شود و آسیب نبیند.

پزشک دستگاه لیزر را با توجه به رنگ، ضخامت و محل موهای زائد و رنگ پوست تنظیم می‌کند. پزشک و بیمار بسته به نوع لیزر یا منبع نور مورد استفاده عینک محافظ مخصوص را به چشم می‌زنند. لایه فوقانی پوست نیز باید با دستگاه خنک کننده یا ژل سرد محافظت شود، به علاوه خنک کردن پوست کمک می‌کند تا نور لیزر در پوست نفوذ کند.

در مرحله بعد پزشک پالس نور را به ناحیه درمان اعمال می‌کند و چند دقیقه ناحیه را تحت نظر می‌گیرد تا هم مطمئن شود که متغیرهای دستگاه را به بهترین وجه تنظیم کرده است و هم اطمینان حاصل کند که پوست واکنش نامناسبی به درمان نشان نمی‌دهد. جلسه بعدی لیزر برای ۶ ـ ۴ هفته بعد برنامه‌ریزی می‌شود. جلسات درمان تا زمان توقف رشد موهای زائد ادامه می‌یابد.
آیا لیزر موهای زائد با دستگاه دایود با درد همراه است؟

اکثر بیماران هنگام نفوذ لیزر در فولیکول سوزش و گرمای مختصری را حس می‌کنند که شبیه به خوردن کش به پوست است. برای به حداقل رساندن این حس پیش از درمان از بی‌حسی موضعی و ژل خنک کننده استفاده می‌شود.

لیزر درمانی قابلیت رشد آن دسته از فولیکول‌های مو را مختل می‌کند که در زمان درمان در مرحله رشد فعال قرار دارند. چون در هر زمان مفروض تمام فولیکول‌ها در فاز فعال قرار ندارند، باید چند جلسه درمان در فواصل چند هفته‌ای انجام شود تا نتیجه مطلوب به دست آید. تعداد جلسات درمان برای تمام بیماران یکسان نیست. اکثر بیماران پس از ۶ ـ ۴ جلسه درمان متوجه کاهش قابل توجه رشد موهای زائد می‌شوند. به علاوه عامل‌های دیگری مانند پرپشتی و تراکم مو، سن و هورمون‌ها نیز بر نتیجه نهایی اثر می‌گذارد. در کل می‌توان گفت که حداقل ۴ جلسه درمان، در وقفه‌های یک ماهه باید انجام شود تا پوست صاف و بدون مو شود.
عوارض لیزر موهای زائد چیست ؟

پس از هر نوع لیزردرمانی، چنانچه پوست درمان شده در معرض تابش آفتاب قرار بگیرد، احتمال هیپرپیگمانتاسیون (لکه‌های تیره) وجود دارد. بنابراین پس از درمان باید هر روز تمام ناحیه درمان شده را با کرم ضدآفتاب +۳۰ بپوشانید و از آفتاب دوری کنید.
لیزردرمانی پوست برنزه توصیه نمی‌شود. حتی استفاده از لوسیون برنزه کننده نیز قبل از درمان ممنوع است.
انتظار نداشته باشید موهای زائد پس از فقط یک جلسه درمان از بین برود. با توجه به وضعیت پوست و میزان مقاومت به لیزر معمولاً باید ۶ ـ ۴ جلسه درمان انجام شود.

منبع و ماخذ: salamatipoost.com