دلایل و راه هایی جهت جلوگیری از ترس کودکان از دندانپزشکی بیاموزیم

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت راه های جلوگیری از ترس کودکان از دندانپزشکی بیاموزیم

امروزه در هر شاخه‌ای از علم پزشکی روش‌های جدیدی برای راحت‌تر شدن روند درمان‌ها برای بیماران و پزشکان ابداع می‌شود که با بهره‌مندی از آنها سیر درمان و در نتیجه موفقیت در آن راحت‌تر پیش می‌رود یکی از این تکنیک‌هایی که نسبتاً جدید نیست و به‌صورت روتین در بیمارستان‌ها استفاده می‌شده ولی اخیراً به کمک علم دندانپزشکی آمده، دستگاه نیتروس اکسید (Nitrous oxide) است درباره عملکرد و آسان‌تر شدن روند کار با استفاده از این دستگاه که سیستم آرام‌بخشی دارد با دکترمحمد یزدی‌زاده گفت‌و‌گویی داشتیم که در ذیل می‌خوانید:

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: دکترمحمد یزدی‌زاده در ابتدا با اشاره به اینکه این تکنیک به‌عنوان سیستم آرام بخشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌گوید: گاز نیتروس اکسید حدود ۲۰۰ سال پیش شناخته شده و به «گاز خنده» معروف است که علاوه بر خاصیت آرام بخشی اثر ضد درد هم دارد، این گاز بی‌خطر است البته به شرطی که توسط پزشک بیهوشی انجام شود.
به گفته این دندانپزشک این روش در کشورهای امریکا، کانادا و کشورهای اروپایی به طور معمول و بدون حضور متخصص بیهوشی انجام می‌شود اما در کشور ما فعلاً باید با حضور متخصص بیهوشی انجام شود.

دیگر کودکان از دندانپزشکی نمی‌هراسند!

همیشه بردن کودکان در سنین قبل از دبستان به دندانپزشکی برای پدرها و مادرها پروژه عذاب‌آوری است که هم به دغدغه فکری بچه‌ها و هم والدین تبدیل می‌شود البته پدر و مادری که فرزند عقب مانده ذهنی یا جسمی دارند و همین طور خود کودک چندین برابر سایرین در زمان حضور در دندانپزشکی عذاب می‌کشند.
دکتر یزدی‌زاده بهره‌مندی از تکنولوژی نیتروس اکسید را بیشتر برای کودکان ۳ تا ۴ ساله مفید می‌داند زیرا بی‌قراری‌ها و تکان خوردن‌های شدید زیر دست دندانپزشک را از بین می‌برد، با وارد شدن این گاز حالت خستگی و آرام بخشی یا حتی خواب صورت می‌گیرد تا جایی که حتی در یک جلسه تمام کارهای دندان انجام می‌شود.

 

او در ادامه اضافه می‌کند: این گاز از طریق بینی وارد می‌شود و بسرعت خاصیت اثربخشی آن شروع می‌شود، پس از اتمام کار در عرض ۵دقیقه هم وضعیت جسمی بیمار به حالت اول برگردانده می‌شود با این مشخصه که به هیچ عنوان عوارض بیهوشی مانند سردرد و تهوع ندارد، تاکنون جز در مواردی بسیار نادر، عوارض خاصی دیده نشده و در صورت حضور متخصص بیهوشی در اتاق پزشک جای هیچ نگرانی برای بیمار باقی نمی‌ماند.

کوتاه درباره عملکرد و هزینه‌های دستگاه خنده آور

دکتر یزدی‌زاده درباره عملکرد دستگاه نیتروس اکسید این گونه توضیح می‌دهد: این دستگاه دو کپسول دارد که گازهای جداگانه‌ای دارند؛ یکی نیتروس اکسید یا همان گاز خنده و دیگری اکسیژن خالص است که با تناسب از ۱۰ تا ۷۰ درصد گاز نیتروس اکسید را با اکسیژن ترکیب می‌کند و در واقع میزان اکسیژن به کمتر از ۳۰ درصد نمی‌رسد، گفتنی است در هوای عادی اکسیژن ۲۱درصد حجم میزان کل تنفس وارد بدن می‌شود، ممکن است این سؤال برای بیمار پیش بیاید که در صورت قطع شدن اکسیژن ممکن است خطری جانش را تهدید کند؟ خوب است بدانید که چنانچه به هر دلیلی اکسیژن قطع شود کل سیستم قطع خواهد شد پس جای هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد. حتماً کنجکاو هستید تا از هزینه‌های استفاده از این دستگاه در دندانپزشکی‌ها مطلع شوید.

به گفته این جراح و دندانپزشک به‌دلیل الزام حضور متخصص بیهوشی در محل، هر ساعت حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان هزینه دارد که از این میزان مبلغ ۴۰۰ هزار تومان هزینه متخصص بیهوشی است البته این قیمت برای ساعت اول است و در ساعت‌های بعدی هزینه‌ها هم به نسبت کاهش پیدا می‌کند.
او در خاتمه با اشاره به سختی کار جراحی‌هایی مانند ایمپلنت توضیح می‌دهد: استفاده از این تکنیک در زمینه جراحی‌های سنگین در سنین بزرگسالی هم مورد استقبال قرار می‌گیرد به این دلیل که حالت آرام بخشی و خلسه می‌تواند در پیشروی روند درمان بسیار کمک‌کننده باشد زیرا استرس اثر ماده بی‌حسی را کم می‌کند پس هرچه هنگام انجام این قبیل عمل‌ها استرس کمتر باشد اثر داروی بی‌حسی طولانی ‌تر خواهد شد تا اندازه‌ای که در بسیاری موارد دندانپزشک در صورت بهره‌مندی از دستگاه نیتروس اکسید داروی بی‌حسی کمتری استفاده می‌کند.

منبع و ماخذ : salamatnews.com