بهترین روش های درمان دندان قروچه کدامند

از عادت های استرس زا مربوط به دهان و دندان دوری کنید.جویدن بدون غذا یکی از نشانه های افزایش استرس است

دندان قروچه به شکل ساییدن دندان ها روی هم و یا فشار دادن آن ها روی هم ایجاد می شود. این عارضه می تواند در طولانی مدت منجر به دردهای مفصل فک بالا و پایین، گوش درد و گاهی شکستن دندان ها شود. علت اصلی دندان قروچه استرس بوده و اولین آسیب آن هم به دندان هاست. در مورد دندان قروچه دو نظریه وجود دارد؛ یکی اینکه می تواند در طولانی مدت به دندان ها آسیب برساند و دوم اینکه می تواند زندگی را به جهنم تبدیل کند. البته نه فقط برای فردی که دندان قروچه دارد بلکه مشکل اصلی متوجه کسی است که می خواهد در کنار چنین شخصی بخوابد. محققان علم پزشکی معتقدند، حدود ۲۰ درصد افراد، حین خواب، دندان ها را روی هم فشار می دهند یا آنها را روی هم می سایند. یکی از دلایلی که باعث شده این معضل علاقه مندان زیادی را در میان جوامع پزشکی پیدا کند، این است که هنوز درمانی برای آن پیدا نشده و کسی هم علت دقیق آن را درنیافته است. البته در مورد علت های آن نظریه های مختلف و زیادی وجود دارد. عده ای معتقدند که این مساله ارثی است. هرچند هنوز ژنی در رابطه با آن پیدا نشده است.

در اینجا به بیان برخی از بهترین روش های درمان دندان قروچه خواهیم پرداخت :

روغن اسطوخودوس : روغن اسطوخودوس می‌تواند باعث آرامش سیستم عصبی و کاهش درجات استرس و تنش‌های فیزیولوژیک در بدن شود. از روغن اسطوخودوس می‌توانید برای آغشته کردن بالش خود استفاده کنید تا هنگام شب و در هنگام خواب با تنفس اسانس آن از میزان تنش‌های عصبی و در نتیجه دندان قروچه بکاهید. این کار موجب ریلکس شدن عضلات فک و دهان شده و باعث فاصله گرفتن فک‌های بالا و پایین و عدم اتصال دندان‌ها به هم می‌شود.

تحریک حس چشایی : در این روش، بسته های ریزی را پر از ماده بی ضرر اما تلخ می کنند و آن را توسط وسیله ای شبیه دستگاه های ارتودنسی در میان دندان های عقب قرار می دهند. اگر فرد بخواهد در طول شب دندان هایش را به هم نزدیک کند، این بسته پاره و فرد هوشیار می شود. سازندگان آن معتقدند استفاده از آن کمتر از وسایل صدادار است و با خواب افراد تداخل می کند.

مدیریت استرس : بدن شما چندین عضله دارد که برای فشردن و باز و بسته کردن فک استفاده می‌شوند، این عضلات عبارتند از عضله ماضغه، عضله گیجگاهی، عضله بالی میانی، عضله بالی جانبی، این عضلات با هم کار می‌کنند تا حرکت فک دقیق باشد. وقتی اینها بیش از حد سفت شوند، می‌توانند باعث افزایش دندان قروچه و درد فک شوند. برای کمک به شل کردن آنها، هر روز آنها را ماساژ دهید. فکتان را باز کنید و فک را به اطراف حرکت دهید، ۱۰ بار این عمل را تکرار کنید. از نوک انگشتانتان استفاده کنید و جایی را که فکر می‌کنید در آن گره‌های بسته هست یا فشار محدود است، بمالید و آن ناحیه را برای ۲ ثانیه نگه دارید.

مشکلات دندان : اگر بروکسیسم شما با مشکلات دندان مرتبط است، دندانپزشکتان احتمالا اصلاح دندان هایتان را توصیه میکند. در موارد شدید ،دندانپزشک ممکن است نیاز به استفاده از تکیه یا تاج روی دندان ها داشته باشد، تا از خراب شدن آنها جلوگیری کند و ممکن است گارد دهان یا دندان را که متناسب با دهان و دندان شما باشد، تجویز کند این به جلوگیری از آسیب بیشتر دندان ها کمک خواهد کرد در برخی موارد ،ممکن است دندان ها و عضلات شما را به هم بریزد.

آماده شدن برای خواب : هنگامی که می‌خواهید آماده‌ی خوابیدن شوید، وضعیت دهان خود را بررسی کنید. در ابتدا من مدام مجبور بود زبانم را بین دندان‌هایم قرار بدهم تا آرواره‌ام یاد بگیرد باز بماند. من، کسی که همواره دندان قروچه می‌کرد، موفق شدم این تغییر آگاهانه را دائمی و همیشگی کنم ولی این کار نیاز به زمان، هوشیاری و توجه دقیق داشت. باید مدام به خود یادآوری می‌کردم که این تلاش ارزشش را دارد، من ارزشش را دارم. اکنون دهان من در شب و روز، بدون آنکه نیاز به فکر کردن باشد در وضعیت عادی و در حال استراحت خود قرار دارد.

از جویدن های بدون غذا خودداری کنید : از عادت های استرس زا مربوط به دهان و دندان دوری کنید.جویدن بدون غذا یکی از نشانه های افزایش استرس است.به عنوان مثال اگر شما عادت جویدن سر مداد دارید باید این عادات را ترک کنید،شما میتوانید به جای این کار آدامس بجویید و یا یک برگ نعنا را بمکید.

بوتاکس : سم بوتولونیم یا بوتاکس در اصل برای درمان لوچی (چپ چشمی) به کار می رفت اما طی آزمایش ها، آثار آن در مورد چروک های اطراف چشم مشخص شد که اکنون هم استفاده های زیبایی زیادی دارد. دندان قروچه اختلالی است که با انقباض غیرارادی عضله همراه است. در درمان آن، نوع رقیقی از سم بوتولونیم برای فلج موقتی عضلات به کار می رود و بوتاکس عضله را به قدری ضعیف می کند که اثرات دندان قروچه را کاهش می دهد اما به حدی نیست که مانع استفاده درست از عضله شود. در درمان معمولا ۶ ۵ تزریق در عضله انجام می شود و روز بعد آثار آن ظاهر خواهند شد.

منبع و ماخذ : nice-tn.com