بهترین روش های افزایش قدرت بیان چیست

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت بهترین روش های افزایش قدرت بیان چیست

اگر می خواهید ارتباطات مؤثری برقرار کنید، تسلط بر آنچه لازم است بگویید و چگونگی بیان آن، فاکتورهای مهمی هستند. هرچند یکی از عناصر ارتباط کلامی معمولا اهمیت بیش تری دارد. خوب و با اعتماد به نفس حرف زدن آرزوی هر کسی است که دوست دارد مردم به حرف‌هایش گوش کرده و او را جدی بگیرند. اصلا یکی از کلیدهای موفقیت خیلی‌ها همین فن بیان است. برخی افراد با همین فن بیان به راحتی به اهدافشان می‌رسند. البته منظور از خوب صحبت کردن این نیست که دروغ بگویید یا کلمات را طوری بپیچانید که فرد مقابل را به اشتباه بیندازید. داشتن فن بیان با زرنگی کردن فرق دارد. شما می‌توانید هم فرد خوبی باشید هم خوب صحبت کنید. اگر می خواهید با دوستان خود ارتباط خوبی برقرار کنید، روابط عمومی خوبی داشته باشید، منظور خود را به خوبی به مخاطبانتان منتقل کنید و همچنین کاری کنید که بقیه از همنشینی و صحبت با شما لذت ببرند.

در اینجا به بیان برخی از نکات مهم و موثر در افزایش قدرت بیان خواهیم پرداخت :

به چیزی که می‌گویید اعتقاد داشته باشید : نکته ی قبل در مورد اعتماد به‌ نفس موقع صحبت کردن بود و این نکته درمورد ارتباطی است که شما با موضوعی که درمورد آن صحبت می‌کنید برقرار کرده‌اید: باید خودتان چیزی که می‌گویید را باور داشته باشید. وقتی با اشتیاق صحبت می کنید، مردم تفاوت را حس می کنند. شاید این نکته‌، بسیار لطیف و کمی نامحسوس باشد اما در حقیقت وقتی در متن تان طنین انداز شود، صدای تان قابل باور تر و متقاعد کننده تر به نظر خواهد رسید و این یکی از راه‌های تقویت قدرت بیان است.

انتخاب سرعت مناسب برای بیان کلمه‌ها و جمله‌ها : این بحث‌ هم، مانند بسیاری از مباحثی که در آموزش فن بیان مطرح می‌شوند، ساده و بدیهی به نظر می‌رسد. اما اگر کمی به سخنرانی و شیوه‌ی حرف زدن کسانی که به نظرتان قدرت بیان بالایی دارند فکر کنید، می‌بینید که به خوبی با سرعت بیان بازی می‌کنند و به تناسب بحث، آن را تغییر می‌دهند. همه می‌دانیم که سرعت مناسب مهم است. همچنین می‌دانیم که سرعت حرف زدن ما نباید در تمام طول یک جمله یا تمام طول سخنرانی ثابت باشد. بلکه مناسب است که بسته به موضوع، سرعت خود را تغییر دهیم.

دایره لغات خود را افزایش دهید : تا می‌توانید مطالعه کنید. از مطالب آنلاین مثل مجلات اینترنتی گرفته تا شاهکارهای ادبیات. هرچه بیشتر بخوانید، دانش شما بیشتر شده و دایره لغات شما افزایش میابد. بدون اینکه بدانید عبارات بیشتری یاد می‌گیرید و بعد از مدتی متوجه می‌شوید که دارید از همین عبارات در جملات خود استفاده می‌کنید.

مدیریت استرس : مدیریت استرس و اضطراب از جمله کمک کننده ترین مهارت ها برای داشتن فن بیان خوب است زیرا مهارت مدیریت استرس و کنترل هیجانات درونی سبب می شود تمرکز فکری سخنران بر روی ارائه اطلاعات افزایش یابد.

جلب اعتماد مخاطبان : این قانون مشخص می‌کند که شما باید برای سخنرانی خود از چه راه و روشی استفاده کنید تا اعتماد مخاطبان را به دست آورید. برای مثال در سخنرانی خود با لکنت صحبت نکنید؛ سعی کنید کمتر از کلمات سخت استفاده کنید تا باعث گیج شدن مخاطب نشوید؛ با شور و اشتیاق صحبت کنید و کلمات خود را خیلی ساده و با ظرافت به کار ببرید. همچنین به سخنان خود اعتقاد داشته باشید؛ زیرا اگر مخاطب احساس کند که گوینده به سخنان خود اعتقاد دارد،‌ او نیز می‌تواند به گوینده اعتماد کند. یکی دیگر از راه‌های جلب اعتماد مخاطبان، انتخاب سبک صحیح سخنرانی است؛ نوع سبک شما به مخاطبان و راه‌های ارتباطی شما با آن‌ها بستگی دارد و شامل راه‌های مختلف صحبت کردن، استفاده کردن از استعارات و جلوه‌های بصری و… است. به این نکته نیز توجه داشته باشید که برای سخنرانی بهتر و تاثیرگذارتر از سخنان کوتاه و با احساس استفاده کنید.

روراست باشید اما بی‌ادب نه : بین روراست بودن و بی‌ادبی مرز باریکی است که با دقت زیادی باید به آن توجه کنید. همه افراد همانقدر که از صداقت و روراست بودن خوششان می‌آید، از بی‌ادبی بیزارند. افراد بسیاری هستند که بدون اینکه منظوری داشته باشند، بی‌ادب تلقی می‌شوند، در واقع آنها آگاهانه کلماتشان را انتخاب نمی‌کنند بلکه هرچه به ذهنشان می‌آید را می‌گویند. برخی هم برای اینکه مودب به نظر برسند آنقدر از کلمات مختلف و به خصوص کلمات میانجی استفاده می‌کنند که شنونده اصلا تشخیص نمی‌دهد موضوع صحبت چیست. دقت کنید که صحبت‌هایتان را با کلمات ربط و میانجی مخدوش نکنید، کاملا روراست، واضح و دقیق صحبت کنید و به مخاطب اجازه دهید تا آنچه که می‌گویید را کاملا درک کند.

منبع و ماخذ : nice-tn.com