بهترین روش جهت رفع عطش چیست

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت بهترین روش جهت رفع عطش چیست

در فصل گرما آب بدن آب زیادی را از دست میدهد که باید آن را با جبران نمود. چند نوشیدنی وجود دارد که بیشترین تأثیر را برای رفع عطش و تشنگی دارند. لازم است در فصل تابستان مرتب با مصرف آب و میوه ها، مایعات از دست رفته را جبران کنیم. تجربه نیز نشان داده است که مصرف برخی شربت ها یا عرقیات می تواند آب کافی به بدن برساند تا مشکل کم آبی به حداقل رسیده و فرد دچار گرمازدگی و عطش نشود. در واقع آب، اولین ماده غذایی و سالم ترین نوشیدنی است که ۶۰ درصد بدن بزرگسالان و ۸۰ درصد بدن نوزادان را تشکیل می دهد. وقتی بدن کم آب می شود، بزاق دهان را می گیرد و احساس خشکی دهان به وجود می آید. اگر در این مرحله کمبود آب جبران نشود، احساس ضعف، خستگی و سردرد ایجاد می شود. تشنگی در اصل علامت خطری برای کم شدن مایعات بدن است. کاهش مایعات نیز می تواند در اثر تعریق زیاد، اسهال، استفراغ، تب، آفتاب سوختگی یا رژیم غذایی اتفاق بیفتد.

در اینجا به معرفی برخی از مناسبترین نوشدنی ها جهت رفع عطش خواهیم پرداخت :

نوشیدنی خاکشیر : یکی از شربت هایی که خاصیت ضد عطش و گرمازدگی دارد، خاکشیر است. از قدیم به تجربه از شربت آن با آب سرد و کمی شکر در نواحی گرم به خصوص در فصل تابستان برای رفع عطش استفاده می کرده اند.درباره خاکشیر باید اضافه کنیم که روی دانه آن موادی به نام لعاب وجود دارد. لعاب می تواند چند برابر وزن خود آب جذب کند و متورم شود و به شکل ژله درآید.به این ترتیب، وقتی خاکشیر با آب مخلوط و کمی شکر هم به آن اضافه می شود، هم خوشمزه خواهد بود و هم لعاب آن منبعی برای آب بدن است.نباید فراموش کرد که هر دانه خوراکی که مانند خاکشیر لعاب داشته باشد، می تواند به همین شکل عمل و کمبود آب بدن را جبران کند.

شربت سکنجبین : از نوشیدنی‌ های دیگری که اغلب قدیمی ‌ها از آن استفاده می ‌کنند شربت سکنجبین است. این شربت وطنی دارای طبیعت سرد و خنک بوده و تمام منافع سرکه را دارد و به صفرابر مشهور است. هنگامی که شربت سکنجبین را با یخ خنک کرده و به همراه خیار رنده شده بنوشند تشنگی را رفع و از التهاب ناشی از گرما می‌ کاهد. بنابراین اگر مثل گذشته از مهمانان خود با شربت خاکشیر، سکنجبین یا تخم‌ شربتی پذیرایی کنید در حق آن ها محبت فراوانی کرده‌ اید.

رفع تشنگی با عرق شاه تره : یکی از ساده ترین شیوه ها برای از بین بردنتشنگی در تابستان به ویژه برای افراد روزه دار گنجاندن عرق شاه تره به عنوان نوشیدنی سفره افطار است.نوشیدن این عرق گیاهی لطیف برای افرادی که معده و دستگاه گوارش آنها حساس است بسیار مناسب است.نوشیدن این عرق گیاهی ۲تا۳ فنجان و در فاصله افطار تا سحری موجب کاهش میزان عطش، تشنگی و پیشگیری از خشکی دهان و گلو میشود. در حقیقت روزه داران با مصرف این نوشیدنی گیاهی می توانند میزان مقاومت بدن شان را در این روزهای گرم افزایش دهند.

رفع عطش و تشنگی با تخم شربتی : علاوه بر خاکشیر دانه‌ های سیاه ‌رنگی که مردم به آن تخم شربتی می ‌گویند نیز وجود دارد که این دانه‌ ها هم مثل خاکشیر عمل کرده و خاصیت خنک ‌کنندگی و رفع عطش دارند. دانه های تخم شربتی خاصیت خنک ‌کنندگی و رفع عطش و تشنگی دارند. تخم شربتی را شسته، عسل را با مقداری آب ولرم حل کرده، بعد تخم شربتی و عسل را با آب ترکیب می کنیم. اندکی زمان لازم است تا تخم شربتی لعاب بیندازد.

هندوانه : هندوانه یک میوه تابستانی لطیف، آبدار، خنک کننده، آرام بخش و مسکن التهابات درونی است که اصولاً برای رفع عطش در اوج گرمای تابستان مصرف می‌شود و مورد پسند بسیاری از مردم است. طبیعت هندوانه سرد و تر است و برای افراد گرم مزاج بسیار مطلوب است. مربای پوست هندوانه برای رفع حرارت بدن، رفع تشنگی و گرمازدگی بسیار مفید است.

مخلوط زردآلوی تازه وعسل : مخلوط زردآلوی تازه همراه عسل نیز مناسب جهت رفع عطش و برای سنگینی معده می توان استفاده کرد. می توان به جای یک عدد میوه، نصف تا یک لیوان آب میوه مصرف کرد،البته بهتر است آبمیوه طبیعی باشد. مخلوط میوه‌ها با شیر مانند شیر موز یا توت‌فرنگی نیز از نظر تغذیه بسیار با ارزش است.

دم کرده نعناع : دم کرده برگ خشک نعناع و یا مخلوط آن با عسل بین افطار تا سحر موجب رفع تشنگی خواهد شد. تهیه و مصرف شربت نعناع نیز رفع تشنگی بسیار مفید است. برای تهیه آن باید از شربت پایه استفاده کرد. جوشاندن شکر و آب به نسبت دو به یک و افزودن مقداری عرق نعناع و آب لیمو‌ترش که باید به صورت خنک مصرف شود. این شربت نیز به میزان زیادی از عطش جلوگیری می‌کند و از نوشیدنی‌های ماه رمضان است.

منبع و ماخذ : nice-tn.com