با فواید و مضرات چای سبز بیشتر آشنا شویم

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت با فواید و مضرات چای سبز بیشتر آشنا شویم

یکی از دمنوش هایی که در حال حاضر در میان مردم بسیار پرطرفدار شده و در حال مصرف آن هستند، دمنوش چای سبز استچای سبز از همان گیاهی به دست می آید که چای معمولی از آن به دست می آید. از نظر علمی، چای سبز به نام Camellia Sinensis شناخته شده است. در حقیقت، این همان چای است اما به طور متفاوتی پردازش می شود. چای سیاه معمولی با تخمیر برگ چای به دست می آید. این تخمیر باعث تغییر رنگ و طعم آن در افزایش سطح کافئین و تانن در آن می شود. از سوی دیگر، در مورد چای سبز، برگ چای خشک شده یا کمی بخار داده می شود، اما تخمیر انجام نمی شود. این مسئله باعث می شود این چای در هنگام دم کردن سبز شود. شهرت چای سبز بیشتر برای لاغری و رسید به تناسب اندام است اما چاي سبز فوايد زيادي دارد . چاي سبز پيشگيري كننده از حمله قلبي و سرطان شناخته شده است و يك تونيك ( تقويت كننده ) بسيار مفيد است. اين چاي داراي خاصيت ضد چربي (از هر نوع آن )و مقوي اعصاب بوده و قدري نيز خاصيت تب بري دارد.

با برخی از فواید چای سبز بیشتر آشنا شویم :

كاهش تري گليسيريد : كاتچين موجود در چاي سبز، فعاليت آنزيم ليپاز را (آنزيم مسئول هضم چربي ها) در لوزالمعده مهار مي كند، در نتيجه، شكستن چربي با سرعت بسيار كمي صورت مي گيرد و چربي خون با سرعت كمي بالا مي رود.

اثرات بر قلب وعروق : یک مطالعه ۲۰۰۶ در مجله انجمن پزشکی آمریکا نتیجه گرفت مصرف چای سبز با کاهش مرگ و میر ناشی از همه علل، از جمله بیماری های قلبی عروقی همراه است. در شرکت کنندگانی که حداقل ۵ فنجان چای سبز در روز نوشیدند، خطر مرگ و میر (به ویژه از بیماری قلبی عروقی) به میزان قابل توجهی کمتر از افرادی بود که کمتر از یک فنجان چای در روز نوشیدند.چای سبز حاوی کاتچین ها، ترکیبات پلی فنیک است که به نظر می رسد اثرات محافظتی متعددی را به ویژه در سیستم قلبی عروقی اعمال کنند.

جلوگیری از پرخوری‌های عصبی : یکی دیگر از خاصیت‌های چای سبز خاصیت آرامش‌بخشی آن است که به پیشگیری از پرخوری‌های عصبی که منجر به اضافه وزن و در نهایت چاقی می‌شود، کمک می‌کند.  افراد زیادی وجود دارند که به محض دریافت فشار عصبی، استرس یا تنش‌های ناشی از کار روزانه مشغول به خوردن می‌شوند و به ریزه‌خواری روی می‌آورند که این مسئله به مرور به عادت آنها تبدیل می‌شود. برای پیشگیری از بروز این عادت نامناسب یا درمان آن، می‌توان از چای سبز استفاده کرد. نوشیدن این چای به شما کمک می‌کند تا از خاصیت آرامش‌بخشی این گیاه دارویی برای تقویت سیستم عصبی خود استفاده کنید و به این ترتیب مانع بروز اشتهای کاذب ناشی از استرس‌ها یا تنش‌های روزمره شوید.

جلوگيري از ديابت : چاي سبز قادر است از عوارض ناشي از ديابت مانند آب مرواريد و بيماري هاي كليوي به طور معجزه آسايي جلوگيري كند. چاي سبز با مهار كردن فعاليت آنزيم آميلاز بزاق و روده كه مسئول هضم نشاسته است، باعث مي شود كه نشاسته با سرعت آهسته تري بشكند و در نتيجه قند خون با سرعت كمي بالا برود.

بیماری های التهابی پوست : مطالعه ۲۰۰۷ نشان داد چای سبز می تواند به عنوان یک درمان جدید برای اختلالات پوستی مانند پسوریازیس و شوره سر، استفاده شود. محققان حیوانات را برای بررسی بیماری های التهابی پوست مورد مطالعه قرار دادند. در کسانی که با چای سبز درمان می شدند، رشد کندتر سلول های پوستی دیده شد و حضور ژنی که سلول های چرخه زندگی را تنظیم می کرد، افزایش یافت.

ضدانعقاد خون : چای سبز خون را رقیق و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. با مصرف گوشت و روغنهای غیراشباع گیاهی مثل روغن ذرت و سویا ترکیباتی در بدن ایجاد می شود که منجر به ایجاد پلاکهای خونی می شود، در حالی که با مصرف چای سبز می توان از ایجاد لخته های خونی جلوگیری کرد.

حال برخی از مضرات این نوشیدنی را بشناسیم :

  • به دلیل داشتن کافئین، جلوگیری از جذب مواد معدنی مخصوصا آهن می کند.
  • یک مطالعه که در دهه‌ی گذشته صورت پذیرفت، نشان داد که ارتباط بین چای سبز و پیشگیری از سرطان ضعیف و متناقض است. این نتیجه در مورد زوال عقل و آلزایمر نیز صادق است.
  • زیاده روی در مصرف این چای می تواند باعث دفع زیاد آب از بدن و خشکی مدفوع و یبوست شود.
  • افرادی که دارای بیماری فشار چشم هستند نباید استفاده کنند و افرادی که میگرن دارند میزان مصرف کمی باید داشته باشند.
  • یکی دیگر از اثرات نامطلوب چای سبز ایجاد مشکل در خواب است. با محدود کردن مصرف چای سبز می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید، زیرا دوز تاثیرگذار کافئین موجود در چای سبز برای تاثیر روی کیفیت خواب، روزانه ۱۰ تا ۱۴ گرم است.
  • کافئین باعث تحریک قلب نیز می‌شود. این ماده موجب می‌شود سرعت ضربان قلب شما به سرعت افزایش یابد، و در نتیجه موجب ضربان قلب تند و نامنظم می‌شود.
  • در صورتی که مصرف چای سبز را به تازگی شروع کرده باشید، اسهال نیز ممکن است رخ دهد.
  • مصرف کافئین بیش از حد با بروز اسپاسم و فشردگی عضلانی مرتبط است. و افراد مبتلا به ریتم غیر طبیعی سینوس باید مصرف کافئین را محدود کنند.

منبع و ماخذ : nice-tn.com