با برخی علائم مهم سرطان پوست آشنا شویم

خرید و فروش لیزر دایود و الکساندرایت با برخی علائم مهم سرطان پوست آشنا شویم

هر چند ماه یکبار تمام پوست خود را از سر تا نوک پا بررسی کنید. از یک آینه‌ قدی و یک آینه‌ دستی برای بررسی دهان، بینی، پوست سر، کف دست‌ها و پاها، پشت گوش‌ها، ناحیه‌ تناسلی و بین باسن استفاده کنید. به همه‌ی نقاط پوست توجه کرده و توجه ویژه‌ای به خال‌ها بکنید. اگر رشد مشکوکی مشاهده کردید آن را توسط متخصص پوست مورد بررسی قرار دهید. سرطان پوست یکی از شایع ترین سرطان بدخیم بدن به شمار می رود  که با توجه به نوع سلول پوستی رخ می دهد و یکی از مهم ترین دلایلی که افراد به سرطان پوست مبتلا می شوند، قرار گرفتن در معرض پرتو فرابنفش خورشید است. در کشور نیز این سرطان یکی از سه سرطان شایع کشور است. اگر شما در اقوام خود سابقه سرطان پوست دارید یا بیش از ۵۰ خال در بدنتان وجود دارد یا اگر شخصی هستید که زمان زیادی را زیر نور آفتاب می‌گذرانید حتماً برای پیشگیری از سرطان پوست یکبار در سال به پزشک متخصص مراجعه کنید. سرطان پوست چند نوع است و در ابتدا با ضایعات پیش سرطانی بروز می‌کند. ضایعات پیش سرطانی، ضایعات پوستی ای هستند که سرطانی نیستند ولی با گذشت زمان سرطانی می‌شوند. ۴۰-۵۰ درصد سفید پوستانی که بالای ۶۵ سال دارند به سرطان پوست دچار می‌شوند.علائم سرطان پوست را بشناسید. زیرا سرطان پوست اگر زود تشخیص داده شده و درمان شود قابل علاج است.سرطان پوست معمولا در صورت، بازوها، سینه، دست‌ها و جاهایی که بیشتر در معرض تابش پرتوهای فرابنفش خورشید قرار دارند، مشاهده می‌شود. البته این سرطان می‌تواند پوستِ سر، گوش‌‌ها، لب‌ها، گردن، زیر ناخن‌‌ها، کف پا، اندام‌های تناسلی و سایر نقاطی را که کمتر در معرض نور خورشید هستند نیز درگیر کند. سرطان پوست شامل تغییرات غیرعادی در لایه بیرونی پوست می‌شود. سرطان پوست متداول ترین و شایع ترین نوع سرطان در تمام جهان بوده و ۷۵ درصد کل سرطان در جهان را تشکیل می‌دهد و هرچند اکثر مبتلایان به سرطان پوست شفا می‌یابند، اما بدلیل شیوع زیاد آن یکی از نگرانی‌های بزرگ افراد بحساب می‌آید. شما می‌توانید با کاهش قرارگیری در برابر اشعه فرابنفش و یا عدم قرارگیری دربرابر این اشعه، از ابتلا به سرطان پوست پیشگیری کرده و یا خطر آن را کاهش دهید.

در اینجا می خواهیم با برخی از علائم سرطان پوست آشنا شویم :

زخم های که باز هستند : کارسینوم سلول بازال همچنین می تواند به عنوان زخم خونین باز و یا پیش ظهور باشد. این نوع از بیماری تقریباً مثل پوست چرب است که پس از آفتاب سوختگی بسیار بد توسعه می یابد. احتمال گسترش سلول باز یا متاستاز به قسمت های دیگر بدن شما بسیار کم است. اما آنها هنوز هم می توانند مخرب باشند بخصوص اگر آنها در اطراف یا نزدیکی چشم و دهان باشند.

شاخی شدن پوست در اثر آفتاب : مایعات پوستی کوچکی هستند که پوسته ریزی دارند و در اثر تماس طولانی با نور خورشید ایجاد می‌شوند و بیشتر در سر، گردن، دستها ایجاد می‌شوند. ممکن است این ضایعات در نواحی دیگر بدن نیز ایجاد شوند. ممکن است این ضایعات پوستی اولین نشانه های سرطان پوست باشند. شاخی این ضایعه معمولا بعد از ۴۰ سالگی ظاهر می‌شود اما ممکن است در افراد جوانتر نیز بروز کند.

توده پوسته پوسته ی قرمز: توده پوسته پوسته قرمز کارسیوم سلول سنگفرشی است که ممکن است به عنوان تکه های خشن قرمز یا قهوه ای شبیه به زگیل های قدیمی یا دلمه باشد. این نوع از توده و یا هر زخم پوست یا ضایعه، بزرگ ترین پرچم قرمز هستند. در یک موضوع عادی زخم پوست باید ظرف چند روز التیام یابد. اگر توده یا زخم شما همچنان ادامه داشت شما نیاز به چک کردن آن دارید.

شاخک پوستی : این ضایعه پوستی به شکل یک برامدگی مخروطی شکل است که از یک پایه قرمز رنگ در سطح پوست رو به خارج رشد می‌کند. این ضایعه از کراتینتشکیل شده است.

دهانه : کارسینوم سلول سنگفرشی می تواند دهانه تقریباً کوچکی مانند آتشفشان کم عمق یا خون در مرکز آن باشد مانند کارسینوم سلول بازال. سلول سرطان سنگفرشی معمولاً کشنده نیست اما آنها می توانند به پوست آسیب برسانند و باعث بد شکلی آن شوند.

انواع سرطان پوست کدامند و نشانه های آنها چیست :

سرطان سلول سنگفرشی : بیشتر اوقات، کارسینوم سلول سنگفرشی در نواحی در معرض آفتاب مانند صورت، گوش‌ها و دست‌های فرد رخ می‌دهد. افرادیکه پوستشان تیره بوده، بیشتر در معرض ابتلا به این نوع سرطان در نواحی‌ای که درمعرض آفتاب نیستند، از جمله پاها می‌باشند. در این بیماری سلولهای سنگفرشی پوست بدخیم می‌شوند. این نوع بدخیمی‌ممکن است به صورت برامدگی نرم، قرمز رنگ و پوسته داری تظاهر کند که رشد می کند و ممکن است خونریزی یا ترشح داشته باشد و یا ممکن است به صورت یک زخم بروز کند که خوب نمی‌شود.

ملانوم : نوعی سرطان پوست است که معمولا از یک خال شروع می‌شود. این نوع از بدخیمی‌ پوست به اندازه‌ی انواع دیگر شایع نیست اما خطرناک ترین نوع آن است و می‌تواند کشنده باشد. ملانوم نوعی است سرطان است که می‌تواند در هر نقطه بدن از پوست عادی گرفته تا یک خال سرطانی بوجود آید. ملانوم معمولا در تنه، سر و یا گردن مردان ظاهر میشود. در زنان این نوع سرطان معمولا برروی پاها ظاهر می‌گردد. در ملانوم، بیماری می‌تواند در نقاطی که در معرض آفتاب نیست، هم رخ دهد.

سرطان سلول پایه ای : در این بیماری سلولهای پایه ای پوست بدخیم می‌شوند. این نوع بدخیمی‌پوست، شایعترین و قابل درمان ترین نوع سرطان پوست است زیرا این بیماری به کندی پیشرفت می‌کند. ضایعات سرطانی ممکن است شکلهای مختلفی داشته باشند ممکن است به شکل یک ضایعه گرد، سفید رنگ و مروارید شکل و یا به صورت برامدگی پر از چربی باشد که اغلب عروق کوچکی هم در آن دیده می‌شود.

منبع و ماخذ : nice_tn.com